4 MEZHEP MÜÇTEHİD ALİMİN; " BENİM GÖRÜŞLERİM KURAN VE SÜNNET'E UYMAZSA KURAN VE SUNNET BENİM MEZHEBİMDİR " SÖZLERİNİN ŞERH-İ 1 !!!
Şeyhulislam Ve Şafii Alimlerimizden Ve Muhaddis Alimlerimizden Olan İmâm Nevevî ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri “Muhezzeb”in şerhi olan “el-Mecmû’”un Mukaddimesinde bu şartı açıkladı ve şöyle dedi:
" Şâfi’î’nin dediği bu söz, her sahîh hadîs gören kimse, bu Şâfi’î’nin mezhebidirdiyecek ve o hadîsin görünürdeki ma’nâsıyla amel edecek, demek değildir. BU ANCAK, MEZHEP'DE İÇTİHAD ( MÜÇTEHİD ) RÜTBESİ OLAN KİMSE HAKKINDADIR. "
KAYNAK; [ İMAM-I NEVEVİ, MUHEZZEB ŞERH-İ MUKADDİMESİ, CİLD; 1, SAYFA; 104-105 ]
XXXXXXX
1 MEZHEBİN USUL VE KAİDELERİNİ, TÜM FETVALARINI TAKLİD ETMEK VACİPTİR / ( DELİL 1 !!! )
Maliki alimlerinden İbn Aliş (1217-1299 h/1802-1882 m) ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri müctehid olmayan kimseye taklidin vacibliyi hakkında diyor ki:
وقد أجمعَ أهلُ السنةِ على وجوبِ التقليدِ على مَن ليس فيه أهليةُ الاجتهادِ حسْبما في الدِّيباجِ للإمامِ ابنِ فَرْحُونٍ رحِمه الله تعالى وعُمْدةِ المريدِ للشيخِ اللَّقَاني وغيرهِما , وشاعَ ذلك حتى صارَ معلومًا مِن الدينِ بالضرورةِ
“Ehli Sünnet icma etmişdir:
İctihad ehliyyetine sahip olmayan şahsin taklid etmesi vacibdir!
İmam İbn Farhunun – Yüce Allah ona rahmet etsin – “Ed Dibec”, Şeyh El Lekaninin “Umdetul Murid” ve diğerlerinin eserlerinde böyle denmiştir;
Bu görüş o kadar meşhurlaşdi ki, “dinden bilinmesi kaçinilmaz olan şeyler” kategorisine dahil oldu.”
KAYNAK; [ İBN ALİŞ, FETHU'L-ALİYYİL MALİK FİL FETVA ALA MEZHEBİ İMAM MALİK, CİLD; 1, SAYFA; 91 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 2 ) !!!
Allame ed-Dihlevi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
“Ümmetin tamamı, ya da şöyle diyelim: ümmetin muteber olan bölümü, tedvin edilip sağlaması yapılmış olan şu dört mezhepten birini taklit etmenin caiz olduğu konusunda, günümüze kadar görüş birliği içerisinde olmuştur. Ayrıca malum olduğu üzere ümmetin maslahati da bu yöndedir”
KAYNAK; [ ALLAME AHMED ED-DIHLEVİ, EL-INAF, SAYFA; 97 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 3 !! )
Büyük Akaid Alimlerinden Olan Ömer Nesefi ( Kuddise Sirruhu ).Hazretleri Buyuruyor Ki;
Bir kimsenin, müçtehid derecesine vasıl olabilmssi için şu vasıflara sahip olması gerekir:
1. Kur’an’a ait bilgileri, Kur’an’m bütün mânâlarım ve vecihlerini bilmelidir. Kur’an’m ahkâma taallûk eden âyetlerinin lügat ve ıstılah mânâlarını bilmelidir, Kitab’ın hâs-âmm mücmel-müfesser, nasih-mensuh, hakikat – mecaz, sarih – kinaye, zahir, nass ve muhkem gibi bütün kısımlarını bilmelidir.
2. Hadis ilmini tamamen bilmek. Ahkâma taallûk eden hadislerin tevatür, meşhur ve âhad yollarını; hadislerin metinlerini; bizlere ne suretle rivayet edildiğini; mânâlarının vecihlerini yani lügat ve ıstılah mânâlarını; Kitap’la müşterek elan har., âmra, mücmel, müteşabih; bütün kısımları lâyıkıyla bilmelidir.
3. Müçtehid, icmâ’ın varid olduğu yerleri bilmelidir ki, icmâa muhalif içtihadda bulunmasın.
4. Kıyas’m şartlarıyla, hükümleriyle ve kısımlarıyla vecihlerini, makbul veya merdut olan şekillerini, «Usûl» ilminde olduğu gibi bilmelidir.
İçtihadın şartları yukanda sayılanlardan ibaret olmakla baraber, İslâm âleminde umum tarafından kabul olunmuş ve yaşayan dört Ehl-i Sunnet Mezhebi’nden başka mezhep tesis olunmamıştır. İslâm âlimleri, yeni mezhepler kurmak yerine, yaşayan dört Ehî-i Sünnet Mezhebi’nden birine ilntisap etmişler ve halkı da bunlardan birini taklide çağırmışlardır. Ayrıca mezhepleri birbirine eklemenin de yanlış olduğunu beyan ederek sakınmaya davat etmişlerdir.
Müçtehid derecesinde olmayan insanlar ise, bir müçtehidi taklid ederler. Çünkü, halkın vazifesi müçtehidlerin sözü ile amel etmektir; kitap, sünnet vs sahabenin sözleriyle değil. Zira halk, kitabın ve sünnetin delâlet ettikleri mânâları, hükümleri, nâsih ve mensuh gibi meseleleri anlayamaz.
Müçtehidler, bunları halktan daha güzel anlar ve hüküm olarak çıkarırlar.
Bu hususta «Müçtehid, bu âyeti veya hadisi görmemiş olabilir» şeklinde bir söz de söylenemez. Çünkü bir kimse âyet ve hadisleri, sahabenin sözlerini bilmiyorsa, zaten müçtehid değildir.
Buradan çıkan netice şudur ki; bir mesebde, müçtehidin içtihadı ve fakihin fetvası; o husustaki bütün nass’ları bilmesine imkân olmayan halk için, nassa, yani âyet, hadis ve sahabe sözüne tercih edilir.
KAYNAK; [ ÖMER NESEFİ, İSLAM İNANCININ TEMELLERİ AKAİD ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 4 !!! )
Maliki Fakihi Alimlerinden Olan el-Hattab ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
“Taklit: delilini bilmeden bir başksinin görüşünü almak demektir. İçtihada ehil olmayan kimselerin müçtehid imamlardan birini taklit etmesi vaciptir. Bu konuda kişinin alim olması veya olmaması bir şeyi değiştirmez. Alimlerin genelinin görüşü bu yöndedir”
KAYNAK; [ EL-HATTAB, MEVAHİBU'L-CELİL; 1, SAYFA; 30 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 5 !!! )
Hanbeli Alimlerinden Olan İmam-ı İbn Kudame ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
“Fer’İ meselelerde taklit icma ile caizdir. Bu meselenin delili icma’dır "
KAYNAK; [ İMAM-I IBN KUDAME' NİN ER-RAVDA'SINDAN NAKLEN, ŞERHU'L-KEVKEBİ'L-MÜNÍR, SAYFA; 621 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 6 !!! )
Hanbeli Alimlerinden Olan Allame Muvaffakuddin İbn Kudamə (541-620 h/ 1146-1223 m) müctehid seviyyesine gelmemiş birinin üzerine taklidin vacib olması hakda şöyle diyor:
وأما التقليدُ في الفروعِ , فهو جائزٌ إجماعًا. فكانتْ الحجةُ فيه الإجماعُ . ولأنَّ المجتهِدَ في الفروعِ إما مُصِيبٌ ، وإما مُخطئ مٌثابٌ غيرُ مأثومٍ ، بخلافِ ما ذكرناه .
فلهذا جازَ التقليدُ فيها، بل وجبَ على العامِّي ذلك .
وذهَب بعضُ القدريّةِ إلى أن العامّةَ يلزَمهم الن
ظرُ في الدليلِ في الفروعِ أيضًا.
وهو باطلٌ بإجماعِ الصحابة ِ؛ فإنهم كانوا يُفتُون العامّةَ ، ولا يأمُرونهم بنيْلِ درجةِ الاجتهاد ، وذلك معلومٌ على الضرورةِ والتواترِ مِن علمائهم وعوامِّهم .
ولأنَّ الإجماعَ منعقِدٌ على تكليفِ العامِّي الأحكامَ ، وتكليفه رتبةَ الاجتهادِ يُؤدي إلى انقطاعِ الحَرْثِ والنَّسْلِ، وتعطيلِ الحِرَفِ والصنائعِ ، فيُؤدِّي إلى خرابِ الدنيا .
ثم ماذا يصنَع العامِّي إذا نزَلتْ به حادثةٌ إن لم يثبُتْ لها حكمُ إلى أن يبلُغَ رتبةَ الاجتهادِ ، فإلى متى يصير مجتهدًا ؟ ولعله لا يبلُغ ذلك أبدًا ، فتُضيَّع الأحكامُ .
فلم يبقَ إلا سؤالُ العلماءِ ، وقد أمَر اللهُ تعالى بسؤالِ العلماءِ في قولِه تعالى : فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون
َ
“Furuda (fıkıhda) taklide gelince bu icmayla caizdir. Çünki bu mevzuda hüccet icmadır. Ayni zamanda furuatda ictihad eden kimse (yukarıda) zikr etdiyimizden (akideden) farklı olarak ya isabet etmişdir, yada hata etmiş lakin sevap almışdır.
Bu sebeblede furuda taklid caiz, hatta ammi (müctehid olmayan) kimse için vacibdir!
Bazi Kaderiler avamın furuatda da deliller üzerinde analiz aparmasının gerekli olduğunu söylemişler.
Bu görüş sahabinin icmasıyla batildir! Çünki, onlar avama fetva verer ve avama müctehid mertebesine ulaşmaği emretməzdiler! Bu onların (sahabilerin) alimlerinden ve avamlarından zaruret ve tevatürle bilinen bir şeydir.
Ayni zamanda amminin (müctehid olmayanın) hükümlerle mükellef olduğu hakda icma mevcuddur. Amminin ictihadla mükellef tutulması (bunla meşgul olub diğer işlerden uzak kalacağı içinin) hasatin ve soyun kesilmesine, sanatlarin ve sanayinin ortadan kalkmasina ve neticede dünyanın berbat olmasına/anarşiye getirib çikarir.
Ayrıca (ayet ve hadislerde) hükmü sabit olmamış bir konu ortaya çıkdığı zaman, ictihad mertebesine ulaşana kadar ammi nasil davranacak? Ne kadar müddete müctehid mertebesine varacak? Belkide o hiç bir zaman bu mertebeye varmaz ve neticede hükümler zayi edilir.
(Mükellef olduğu hükümleri öyrenip amel etmesi için) Geriye ancak alimlere sormak yolu kaliyor. Yüce Allah alimlere sormağı bu ayetde emretmişdir:
“… Eğer bilmiyorsanizsa, zikr ehline sorun.” (El Enbiya: 21/7).”
KAYNAK; [ İBN KUDAME, RAVDATUN NAZIR VE CUNNETUL-MUNAZIR, SAYFA; 206 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 7 ) !!!
Ayet-i Celile'de Rabbu'l-Alemin Bizlere Buyurmaktadır Ki;
59. Ey iman edenler, Allaha itaat edin, Resule itaat edin ve Ülül-emrinize itaat edin! [ 1. ]
Ayet-i Celilenin Tefsirinde Selef Müfessirlerimizden Olan İmam-ı Taberi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Yine Selefden Mücahid ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri'nin Olsun Diğer Bazı Selef Alimlerin Olsun Ulu'l-Umr'den Maksad Dini Fakihlerdir Diye Nakletmektedir. [ 2. ]
Yine Büyük Müfessirlerimizden Olan İmam-ı Fahreddin Er-Razi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Bu Ayet-i Celile'nin Tefsirinde Nakleder Ki;
" Bundan Murad, Şer-i Hükümler Konusunda Fetva Veren Ve İnsanlara Dinlerini Öğretene Alimlerdir. Bu Sa'lebi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri'nin Hazreti İbn Abbas ( Radiyallahu Anh )'dan Yapmış Olduğu Bir Rivayet Olup Aynı Zamanda Hasan El-Basri, Mücahid Ve Dahhak ( Rıdvanullahi Ecmain ) Da Görüşleridir. " [ 3. ]
Yine Müfessir Alimlerimizden Olan İbn Kesir ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Bu Ayet-i Celilenin Tefsirinde Nakleder Ki;
" Ashab-ı Kiramdan İbn Abbas ( Radiyallahu Anh )'dan Naklen, Selefden Ali İbn Ebu Talha ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Der Ki;
' Sizden Olan Emir Sahiplerine De İtaat Edin ' Ayet-i Celilesinden Din Ve Fakihlerin Kastediliğini Söylemiştir. " [ 4. ]
Endülüslü Büyük Müfessir Ve Maliki Alimlerimizden Olan İmam-ı Ebi Abdillah El-Kurtubi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Bu Ayet-i Celile'nin Tefsirinde Nakleder Ki;
Ashab-ı Kiramdan Hazreti Cabir Bin Abdullah ( Radiyallahu Anh ) Ve Selefden Mücahid ( Rahimehullah ) Hazretleri Der Ki;
" Ulu'l-Emr ' Denilen Kimseler, Kuran-ı Mucizil Beyan Ve İlim Sahibi Olan Kimselerdir. İmam-ı Malik ( Kuddise Sirruhu ) Hazretlerinin Tercihi De Budur. Ed-Dahhak ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri'nin Şu Sözü De Buna Yakındır;
' Yüce ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri Bununla, Fukahayı Ve Din Alimlerini Kastetmektedir. " [ 5. ]
KAYNAKLAR;
1. KURAN-I MUCİZİL BEYAN, NİSA SURESİ, 59. AYET-İ CELİLE
2. EBU CAFER MUHAMMED BİN CERİR ET-TABERİ, TABERİ TEFSİRİ, HİSAR YAYINEVİ, CİLD; 3, SAYFA; 28-33
3. İMAM-I FAHREDDİN ER-RAZİ, TEFSİR-İ KEBİR, MEFATİHU'L-GAYB, AKÇAĞ YAYINLARI, CİLD;8, SAYFA; 106-107
4. İBN KESİR, NİSA SURESİ, 59. AYET-İ CELİLE
5. İMAM-I EBİ ABDİLLAH EL-KURTUBİ, EL-CAMİU Lİ AHKAMİ'L-KURAN, BURUÇ YAYINLARI, CİLD; 5, SAYFA; 297-299
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 8 ) !!!
Şafii Alimlerimizden Olan İmam-ı Yafi ( Rahimehullah ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
“İslam tarihini inceleyen kimseler görecektir ki, dört mezhebin yerleşmesinden sonra gelmiş bütün imamlar, ıslahat erleri ve önderler bir mezhebe mensuptur. Tarih, bibliyografya, siyer ve tabakat kitaparında bu gerçek tüm açıklığıyla ortadadır”
KAYNAK; [ RIHLE DERGİSİ, 2. SAYI, SAYFA; 128 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 9 !!!)
İmam-ı Zehebi ( Rahimehullah ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
“Günümüzde yalnızca bilinen 4 mezhep kalmıştır. Müctehid olmak bir yana, bu mezhepleri bile hakkıyla bilen kimse çok azdır”
KAYNAK; [ İMAM-I ZEHEBİ, SİYERU A'LAMİN-NUBELA, CİLD; 8, SAYFA; 92 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 10 ) !!!
Hanefi Fikih Alimlerinden Olan İbn Abidin ( Rahimehullah ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
" Ami'nin Mezhep Degiştirmesi Caiz Değildir. Dilediği Bir Mezhebi ( Devamlı ) Taklid Etmesi Lazımdır "
[ NOT; AMİ; ' Müçtehid Ehli Olmayan Bu Makama Erişmeyen Kimse ' Demektir. ]
KAYNAK; [ İBN ABİDİN, REDDU'L-MUHTAR, SAYFA; 283 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 11 ! )
Mısırda 6 Defa Maliki Kadılığı Yapan Hemde Tarihçi Alimlerimizden Olan
İbn Haldun ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
“İslam memleketlerinde taklit, dört imamla sınırlı kalmış, bunların dışındaki imamları taklit edenler inkıraza uğramıştır. İlimlerin istilahları dallanıp budaklandığı, içtihad mertebesine ulaşmak adete imkansız hale geldiği için, birde bu mertebenin ehli olmayan, görüşüne ve dindarlığına güvenilmeyen insanlara verilmesinden korkulduğundan dolayı insanlar ihtilaf kapısını kapatmıştır. Alimler de, yetersiz olduklarını beyan edip herkesi mensup olduğu mezhebin görüşüyle amel etmeye yönlendirmiştir”
KAYNAK; [ İBN HALDUN, EL-MUKADDİME, SAYFA; 314 ]
.
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 12 !!! )
Endülüslü Maliki Alimlerimizden Olan Kadı Iyad ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri ' Eş-Sifa-i Şerif-i'sinde Buyuruyor Ki;
“bizim katımızda hak ve doğru olan, bütün büyük müctehidlerin isabet ettikleri hükümdür”diyor. Cem’u’l-Cevamı adlı eserin sahibi, “Kelam alimleride buna katılmışlardır ve bizler inanırız ki Ebu Hanife, Malik,Şafii, Ahmed b. Hanbel hazretleriyle Sufyan b. Üyeyne, Sufyan-ı Sevri, Evzai, Muhammed b. Cerir ve diğer imamların hepsi tam manasıyla hidayet üzeriydiler. Her biri hakkında düşmanları tarafından bugz ve hasetle birtakım sözler söylenmişse de bu sözlere asla iltifat edilmemiştir. Çünki bu faziletli büyük kimselerin nail olduğu ledunni ilimler, rabbani faziletler ve dini gayretlerinden gelen yüceliklerin kendilerine kazandırmış olduğu şanlı büyüklük idrakın alabileceği şeylerden değildir. Bunların yüksek derecesinin yüzde birini bile elde etmek sonradan gelenlere mümkün olmamıştır” diyor.
Kaynak; [ İBN HACER EL-HEYTEMİ, FIKHIN SULTANI, SAYFA; 59-60 ]
MEZHEP TAKLİD ETMEK ( DELİL 13 !!! )
" ALİM İCTİHAD DA İSABET EDERSE 2 SEVAP, ETMEZSE 1 SEVAP VARDIR " HADİS-İ ŞERİF-İN ŞERH-İ "
Şafi fakihlerinden Siracuddin İbnul Mulakkin (723-804 h/1323-1401 m) ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri hadisi ( ictihad edip isabet edene 2 ecir, hata edene 1 ecir hadisi) şerh ederken diyorki:
وهذا إذا كان العالمُ متبحِّراً في العلم بنفسه يرى نفسَه أهلاً لذلك , ويراه الناسُ
فأما المقصِّر فلا يسوغ له أن يدخُلَ نفسُه في شيءٍ مِن ذلك , فإن فعَل هلَك
“Eger alim ilimde kendiliyinde derinlesmis, kendini bu işin (ictihadin) ehli görüyorsa, insanlarda onun oyle olduğunu düşünüyorsa o zaman hadisde denildigi gibidir.
YETERSİZ ( MÜÇTEHİD OLMAYAN ) OLAN KİMSEYE GELİNCE, ONUN KENDİSİNİN BU GİBİ İŞLERE GİRMESİ CAİZ DEĞİLDİR.
EĞER GİRERSE HELÂK OLUR "
KAYNAK; [ SİRACUDDİN İBNU'L-MULAKKİN, ET-TEVDİH, CİLD; 33, SAYFA 134 ]
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
KIYAS DİNDE HUCCETTİR ( DELİL 1 !!! )
Ashab-ı Kiram'dan Hazreti Muaz Bin Cebel ( Radiyallahu Anh ) Yemene Vali Tayin Edilince, Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Ona Sordu;
" Ya Muaz Orada 1 Sıkıntı İle Karşılaşırsan Ne İle Hükmedersin ? "
Hazreti Muaz Bin Cebel ( Radiyallahu Anh ) Cevaben Buyurdu Ki;
" ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri'nin Kitabı İle Hükmederim. " Dedi.
Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Yine Sordu;
" Peki Ondan Hüküm Bulamazsan Neyle Hükmedersin ? "
Hazreti Muaz Bin Cebel ( Radiyallahu Anh ) Cevaben Buyurdu Ki;
" Sizin Sünnet-i Seniyyenizle. " Dedi.
Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Yine Sordular Ki;
" Peki İkisindede Bulamazsan ? "
Hazreti Muaz Bin Cebel ( Radiyallahu Anh ) Cevaben Buyurdu Ki;
" Kendi Reyimle (Görüşümle ) Hükmederim. " Dedi.
Bunun Üzerine Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Eliyle Hazreti Muaz Bin Cebel ( Radiyallahu Anh )'a Dokunarak Şöyle Buyurdular Ki;
" ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri Ve Rasulu ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem )'i Hoşnut Olduğu Cevaba Muvaffık Kulan ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri'ne Hamd-ü Senalar Olsun. " Dedi.
KAYNAK; [ EBU DAVUD, AKYIZE,11 ]
.KIYAS DİNDE HUCCETTİR ( DELİL 2 !!! )
Ashab-ı Kiram'dan Hazreti Cabir Bin Abdillah ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki ,Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
" Bir Kimse Din-i Celil-i İslamda Güzel Bir Sünnet ( Kanun ) Ortaya Koyarsa Da, Kendisinden Sonra Onunla Amel Edilirse, O Kimseye O Sünnetle Amel Edenlerin Ecri Kadar Sevap Yazılır, Amel Edenlerin Ecilerinden De Bir Şey Eksilmez.
Her Kim De, Din-i Celil-i İslam'da Kötü Bir Çığır Açar Ve Kendisinden Sonra Onunla Amel Olunursa, Bununla Amel Edenlerin Günahı Kadar O Kimseye Günah Yazar, Amel Edenlerin Güünahlarında Bir Şey Eksilmez. "
KAYNAK; [ MUSLİM, İLİM, 6, NO:6978, CİLD; 8, SAYFA;61 / İBN MACE, İMAN;14, NO:207, CİLD; 1, SAYFA; 75 ]
.KIYAS DİNDE HUCCETTİR ( DELİL 3 !!! )
Hazreti Ömer ( Radiyallahu Anh )'ın Teravihin Cemaatle Kılınması İçin Buyurdu Ki;
" Bu Ne Güzel Bidattir. " Demiştir.
KAYNAK; [ BUHARİ, TERAVİH, 1 ]
.KIYAS DİNDE HUCCETTİR ( DELİL 4 )!!!
Hazreti İbn Abbas ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki,
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
' Bir Konuda Size ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri'nin Kitabından Her Ne Bildirilirse Amel Etmek Gerekir. Hiç Kimse Onu Terketmekte Mazur Sayılmaz. O Hususta ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretlerinin KİTABINDA HÜKÜM YOKSA, Benim Uygulamış Olduğum Sünnet-i Seniyye'ye Göre Hareket Edilir. Şayet Benim SÜNNET-İ SENİYYEM DEDE YOKSA ASHAB-I KİRAM'IMIM GÖRÜŞÜNE GÖRE HAREKET EDİLİR.
Benim Ashabım Gökteki Yıldızlar Gibidir. Onlardan Hangisine Uyarsanız Hidayet Üzere Olursunuz. Ashab-ı Kiram'ımım İhtilafı Rahmettir. "
KAYNAK; [ İMAM-I BEYHAKİ, EL-MEDHAL, SAYFA; 162 ]
.KIYAS DİNDE HUCCETTİR ( DELİL 5 !!! )
Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
" قَالَ رَسُولُ اللّٰه صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: كُلُّ بِدْعَةٍ حَرَامٌ اِلَّا عِبَادَةٌ
" Her Bidat Haramdır. Yalnız İbadette Değildir. "
Bu Rivayeti Hadis Muhaddislerimizden Ve Fakihlerimizden Olan Ahmed Ziyaüddin-i Gümüşhanevi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Meşhur ' Ramuz'ul-Ehadis, Hadis No: 2098 De Nakletmektedir.
Yine Şafii Alimlerimizden Ve Hadis-i Şerif-i Alimlerimizden Olan İmam-ı Şarani ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri ' El-Uhudü'l-Kübra, Sayfa; 44'De Nakletmektedir.
Yine Meşhur Siyer Alimlerimizden Olan Muhammed Yusuf Kandehlevi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri ' Hayatü's-Sahabe, Cild; 1, Sayfa; 19'Da Nakletmektedir.
.KIYAS DİNDE HUCCETTİR ( DELİL 6 !!! )
Maliki alimlerinden olan AbdülVelid El Baci (403-474 h/ 1012-1081) rahimahullah kendisinin”İhkamul Fusul fi Ahkamil Usul” adlı kitabında diyor ki:
أجمع الصحابة والتابعون ومَن بعدهم مِن الفقهاء والمتكلِّمين وأهلِ القدوة على جواز التعبّد بالقياس
“Sahabiler, tabiinliler ve onlardan sonra gelen fakihler, mütekellimler, örnek şahsiyyetler kıyasla hüküm vermenin caizliğinde icma etmişler.”
KAYNAK; [ ABDULVELÎD EL-BACİ, İHKAMU'L- FUSUL LÎ AHKÂMİL-USUL, DATU'L-GARBİL-İSLAMİ, 14! 5 / 1995, CİLD; 2, SAYFA; 537 ]
.
XXXXXXXXXXXXXX
SARIK MÜDAFAASI !!!
KONU 1 ; SARIK HAKKINDA AYET-İ CELİLE;
31 - Ey Âdemoğulları! Her mescide gidişinizde güzel giysilerinizi giyin ve yiyin, için, fakat israf etmeyin, Çünkü Allah israf edenleri sevmez. [ 1. ]
Ayet-i Celile'nin Tefsirinde Hanefi Fıkıh Alimlerimizden Ve Muhaddislerimizden Olan Molla Aliyyu'l-Kari ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Burada ' Ziynetten Maksat ' Sarıkla Namaz Kılmaktır. [ 2. ]
KONU; SARIK HAKKINDA HADİS-İ ŞERİF-İLER;
BİRİNCİSİ;
Ashab-ı Kiramdan Amr Bin Huneys ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Sanki Ben Şu An Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem )'i Uçlarını Omuzları Arasına Sarkıttığı Siyah Bir Sarıkla Minber Üzerinde Görür Gibiyim. " [ 3. ]
İKİNCİSİ;
Ashab-ı Kiramdan İbn Ömer ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
' Sarığı Terketmeyin. Zira O, Meleklerin Alametidir Ve Onu Sırtınızın Arkasından Doğru Sarkıtın. " [ 4. ]
ÜÇÜNCÜSÜ;
Ashab-ı Kiramdan Ebu'd-Derda ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
' Şüphesiz ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri Melekleriyle Beraber, Cuma Günü ( Cuma Namazında ) Sarık Saranlara Salat Eder ( Feyiz Ve Rahmet Yağdırır ). " [ 5. ]
DÖRDÜNCÜSÜ;
Ashab-ı Kiramdan Rükane ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
' Gerçekden Bizimle Müşrikler Arasındaki Fark, Takkelerin Üzerine Sardığımız Sarıklardır. " [ 6. ]
BEŞİNCİSİ;
Ashab-ı Kiramdan Aişe ( Radiyallahu Anha ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ), Ashab-ı Kiram'dan Hazreti Abdurrahman Bin Avf ( Radiyallahu Anh )'ın Başına Kendi Eliyle Sarık Sardı Ve Ucunu 4 Parmak Sarkıttıkdan Sonra Şöyle Buyurdular Ki;
' Ben Semaya Yükseldiğimde ( Mirac Kandilinde ) Meleklerin Ekserisini ( Çoğunluğunu ) Sarıklı Gördüm. [ 7. ]
ALTINCISI;
Ashab-ı Kiramdan Yezid Bin Rükane ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
' Ümmetim Takkeler Üzerine Sarık Sarmaya Devam Ettikleri Müddetçe Fıtrat Üzere Daim Olacaklardır. " [ 8. ]
YEDİNCİSİ;
Ashab-ı Kiramdan Halid Bin Mi'dan ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem )'e Zekat Elbiseleri Geitildiğinde Onları Ashab-ı Kiram Arasında Dağıttıkdan Sonra Buyurdular Ki;
' Sarık Sarın, Sizden Evvel Geçen Ümmetlere Muhalafet Edin " [ 9. ]
SEKİZİNCİSİ;
Ashab-ı Kiramdan Cabir ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
' Sarıkla Kılınan 2 Rekat Namaz, Sarıksız Kılınan 70 Rekattan Üstündür. " [ 10. ]
DOKUZUNCUSU;
Ashab-ı Kiramdan Ali ( Radiyallahu Anh ) Nakleder Ki;
" Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Buyuruyor Ki;
Şüphesiz Ki, ALLAH-U TEALA ( Celle Celaluhu ) Hazretleri Bedir Ve Huneyn Günü Bana Şu Sarığı Saran Meleklerle Yardım Etti. Muhakkak Ki, Kafirlikle İman Arasından Bir Engeldir . " 11. ]
KONU 3. ALİMLERİN BU KONUDA BEYANLARI;
Cezeri ( Rahimehullah ) Hazretleri Buyuruyor Ki;
" Ben, Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem )'in Sarığının Ölçüsünü Öğrenmekj İçin Bir siyer Ve Tarih Kitaplarını Araştırdımsa Bu Konuda Bir rivayet Bulamadım.
Sonra Güvendiğim Bir Kişi Şeyh İmam-ı Muhyiddin En-Nevevi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri'in Zikrettiğine Göre Rasulullah ( Sallallahu Teala Aleyhi Ve Sellem ) Biri Kısa, Diğeri Uzun 2 Sarığı Olduğunu, Kısanın 7 Zira, Uzunun Da 12 Zira Kadar Olduğunu Bana Haber Verdi. [ 12. ]
Yine Şeyhülislam Ve Muhaddis Ve Şafii Alimlerimizden Olan İmam-ı Muhyiddin En-Nevevi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Bu konuda Buyuruyor Ki;
" Sarığın Ucunu Sarkıtarak Da, Sarkıtmayarak Da Sarık Sarmak Caizdir, Bunların Hiçbirinde Kerahet Yoktur. " [ 13. ]
KONU 4; VEHHABİLER SARIK HADİS-İ ŞERİF-İ'LERİ ' ZAYIF ' HADİS-İ ŞERİF-İ DERLER BU DOĞRU MUDUR?
EL-CEVAP;
1. Öncelikle Belirtelim Ki, Vehhabiler Kuran-ı Kerimden Sonra En Sahih 2 Eser Olarak ' Sahih-i Buhari ' Sahih-i Müslim Olarak Kabul Etmektedirler. Bütün Rivayetler ' Zayıf ' Hadis Kategorisinde Olsa Dahi Yine Yukarıda Verdiğimiz Sahih-i Müslim, Hacc, 84, No; 1359, Cild; 2, Sayfa; 990 ' Da ' Sahihen ' Geçmektedir. Fakat Vehhabi Şeyhlerin Yada Hocaların Hiçbirisinde Genellikle Sarık Taktıklarını Göremiyoruz.
2. Diğer Hadis-i Şerif-i'lerde Zayıflık Olsa Bile Hadis Usulünde ' Zayıf ' Hadis-i Şerif-i'lerde İtikad Konusu Olmadığı, Faziletli Ameller İbadet Konusu Olduğu Takdirde Ehl-i Sünnet İmamları Zayıf Hadis-i Şerif-i'lerle Amel Edileceği Görüşündedir.
Nitekim Şeyhulislam Ve Şafii Ve Muhaddis Alimlerimizden Olan İmam-ı Nevevi ( Kuddise Sirruhu ) Hazretleri Bu Konuda Zayıf Hadisle Amel Etmenin Caiz Olduğunu Söylemiştir. [ 14. ]
3. Vehhabiler Anlıyoruz Ki, Sarık Sarmayı Sünneti Yapıp Yapmama Konusunda Muhayyer ( Durumda ) Olduklarını Söylerler. Ama Biz Biliriz Ki, Onlar İtikaden Bunu Yok Saydılar. Biz Deriz Ki;
" Bir Müslüman İnandığı Halde Nefsine Yenilip Sarık Veya Takke Takmasa O Kimse Mümindir. Çünkü Sünnet-i Seniyyede İnanıp Yapıp, Yapmama Hususunda Her Mümin Muhayyerdir. "
FakatZira Bu Konunum Ehemniyetini Hanefi Alim İbn Abidin ( Rahimehullah ) Hazretleri Nakleder Ki;
" Namazda Başı Örtmek O Kadar Önemlidir Ki, Eğer Kişi Takkeyi Ve Sarığı ( İtikaden ) Hafife Alarak Ve Onları Hakir Görerek Başını Açarsa Kafir Olur. " [ 15. ]
NOT; [ SON OLARAK DİYORUZ Kİ; BU PAYLAŞIMDA GÖRMÜŞ OLDUĞUNUZ SARIK RESMİ RASULULLAH ( SALLLALAHU TEALA ALEYHİ VE SELLEM )'İN SARIK-I ŞERİF-İ'LERİ'DİR.
" ALLAHUMME SALLİ ALA SEYYIDINA MUHAMMEDİN ADEDE MA Fİ İLMİLLAHİ SALATEN DAİMETEN Bİ DEVAMİ MÜLKİLLAH "
KAYNAKLAR;
1. KURAN-I MUCİZİL BEYAN, ARAF SURESİ, 31. AYET-İ CELİLE
2. MOLLA ALİYYU'L-KARİ, EL-MAKALETÜ'L-AZBE Fİ'L-IMAME VE'L-AZEBE
3. MUSLİM, HACC, 84, NO: 1359 / 453, CİLD; 2, SAYFA; 990 / EBU DAVUD, LİBAS, 24, NO: 4077 / CİLD; 2, SAYFA; 452 / NESAİ, ZİYNET, 110, NO:5361, CİLD; 8, SAYFA; 601 / İBN MACE, CİHAD; 22, NO: 2821, CİLD; 2 ,SAYFA; 942
4. HEYSEMİ, MECMA'U'Z-ZEVAİD, LİBAS, 2, NO: 8503, CİLD; 5, SAYFA; 210 / TABERANİ, EL-MU'CEMU'L-KEBİR, NO: 13418
5. HEYSEMİ, MECMA'U'Z-ZEVAİD, SALAT, 230 NO: 3075, CİLD; 2, SAYFA; 394
6. TİRMİZİ, LİBAS, 42 NO: 1785, SAYFA; 506
7. HEYSEMİ, MECMA'U'Z-ZEVAİD, LİBAS, 2, NO; 8498, CİLD; 5, SAYFA; 209
8. DEYLEMİ, MÜSNEDÜ'L-FİRDEVS, NO:7569, CİLD; 5, SAYFA; 93
9. BEYHAKİ, ŞU'ABU'L-İMAN, NO: 6261, CİLD; 5, SAYFA; 176
10. DEYLEMİ, MÜSNEDÜ'L-FİRDEVS, NO: 3233, CİLD; 2, SAYFA; 265 / ALİ EL-MUTTAKİ, KENZU'L-UMMAL, NO;41138, CİLD;15, SAYFA; 306 / MUHAMMED OSMAN MİRĞANİ, TACÜ'T-TEFASİR, CİLD; 1, SAYFA; 312
11. EBU DAVUD ET-TAYALİSİ, EL-MÜSNED,NO:154, SAYFA; 23 / ALİ EL-MUTTAKİ, KENZU'L-UMMAL, NO: 41139, CİLD; 15 ,SAYFA; 1306
12. CEZERİ, TASHİHÜ'L-MESABİH
13. İMAM-I MUHYİDDİN EN-NEVEVİ, ŞERHU'L-MÜHEZZEB
14. İMAM-I NEVEVİ, EL-EZKAR, TERCÜME; DOÇ.DR.ABDULVEHHAB ÖZTÜRK, SAYFA; 28
15. İBN ABİDİN, REDDÜ'L-MUHTAR ALE'D-DURRU'L-MUHTAR, CİLD; 1, SAYFA; 431
XXXXXXXXXXX
.
|