|
|
|
|
|
ABDULHAMİD HAN |
ABDÜLHAMİD HAN
Osmanlı padişahlarının 34'üncüsü olan Sultan II. Abdülhamid Han aklı, zekası ve ilmi fevkalade üstün olan bir zattı. Batılıların ve iç düşmanların asırlar boyunca devleti yok etmek için hazırladığı yıkıcı, sinsi planlarını sezip, önlerine aşılmaz bir set olarak dikildi. Hazırlayanları ve maşa olarak kullandıkları yerli işbirlikçilerini, sahte kahramanları işbaşından uzaklaştırdı.
İşte bu büyük zatın 10 şubat, 96. yıldönümü idi. Yıldönümü vesilesi ile Yıldız Üniversitesi ve İstanbul Medeniyet Üniversitesi işbirliği ile iki açık oturumdan oluşan etkinlik düzenlendi. İlk panel Abdülhamid'in sağlık politikasıyla ilgiliydi. Oturum başkanlığını yaptığım bu panelde konuşmacılar özet olarak şunları anlattılar:
Prof. Dr. Hüsrev Hatemi; Abdülhamid'in çok iyi niyetli, sağlam karakterli ve vefalı bir insan olduğunu söyledi. Kendisinden çok devleti düşünürdü. 33 sene zalimlik yapmadan devleti ustalıkla idare etmişti. Ona atılan iftiralardan biri de pinti olduğuna dairdi. Bu çok çirkin bir suçlama olduğunu ifade etti. Aristokrat havada, halktan uzak yaşamamıştı. Atatürk'ün Abdülhamid'i küçümseyici veya kötüleyici bir sözünün olmadığını da ekledi.
Prof. Dr. Nil Sarı ise Abdülhamid'in sağlık alanındaki eserlerinden söz etti ve bazılarının fotoğraflarını gösterdi. Abdülhamid 90 adet gureba hastanesi, 19 adet belediye hastanesi, 89 adet askeri hastane ayrıca eğitim hastaneleri, kadın hastaneleri, akıl hastaneleri açmıştı. Bu hastaneler ülkemizden Lübnan'a, Yemen'den İsrail'e, Makedonya'dan Suriye'ye, Yunanistan'dan Libya'ya, Suudi Arabistan'dan Irak'a pek çok yerleşim bölgesine yayılmıştı. Ayrıca eczaneler, hapishane, sağlık merkezleri, fakirler, acizler ve hacılar için misafirhane de pek çoktur. Müthiş bir sağlık hizmetidir bu. Maalesef tahttan düştükten sonra bu eserlerin isimleri değiştirilmiş, bazıları yıkılmış ve bir kısmı da başka alanlarda kullanılmaya başlanmıştır. Kısacası bu büyük insan unutturulmak istenmiştir. Kasımpaşa, Haydarpaşa, Gülhane ve Mektebi Tıbbiye-i Şahane adlı eğitim ve üniversite hastanelerini açan da Abdülhamid olmuştur.
Doç. Dr. Adem Ölmez ise Abdülhamid Han'ın özellikle eğitim, sağlık, ulaşım ve asayişe önem verdiğini anlattı. Zamanında yeni bulunan aşıları ülkeye getirmiş, aşı ve kuduz hastalığı üzerine merkezler kurmuş, Bimarhaneleri yani akıl hastanelerini ıslah etmiştir. Akıl hastalarına zincir kullanımını yasaklayarak bugün bile saldırgan hastalarda kullanılan gömleği yerine koymuştur.
Dr. Şerif Esendemir konuşmasına Necip Fazıl'ın, "Abdülhamid'i anlamak her şeyi anlamak olacaktır." sözleriyle başladı. Abdülhamid'in tren yolları, bakteriyolojihane, cami ve mektepler yaptırdığını, çağına uygun yaşlılık politikası izlediğini, habitat yani biyosferi merkezi alan ekolojik politikaya önem verdiğini anlattı.
Bunları dinlerken aklıma hep başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan çağrışım yaptı. O da ülkeye duble yollar, hızlı trenler, Marmaray, üçüncü boğaz köprüsü, çok sayıda havaalanı gibi sayılamayacak eserler hediye etti. Sağlık alanında yeni hastaneleri hizmete açtı. Sağlık hizmetlerini halka yaydı. Eğitim alanını pek çok üniversite, sayısız derslik ve binlerce yeni öğretmenle destekledi güçlendirdi. Kısacası Abdülhamid'in çağdaş bir takipçisiyle karşı karşıyayız.
Abdülhamid Han'ı nasıl ki bir takım vicdansız, merhametsiz ve acımasız kişiler, iç ve dış düşmanların oyununa gelerek, maşası olarak bir saray darbesi ile düşürdülerse aynı komplo şu an başbakanımıza karşı düzenlenmektedirler. Bu ülkeye hizmet etmek bazılarının gözüne batmakta ve ellerinden geleni yapmaktadırlar.
Rabbim Başbakanımızı korusunu2026 |
|
|
|
|
|
;">Dinim İslam
;">Soru ve Cevaplarla Dinimi Öğreniyorum
|
Facebook'ta paylaş |
"Bela" zamanı neye derler?
Misak'a derler. Yani Cenab-ı Hakk ruhlarımızı yarattığı vakit bunlara hitaben:
Elestü birabbiküm (Ben sizin rabbiniz değil miyim?) diye sordu.
Onlar da:
"Bela (Evet Rabbimizsin)" dediler. O zamandan beri Müslümanım demektir.
Rabbin kimdir? Seni kim yarattı?
Allah
Sen kimin kulusun ?
Allah'ın kuluyum
Dinin hangi dindir?
İslam dinidir.
Kitabın hangi kitaptır?
Kur'an'dır.
Din nedir?
Akıl sahibi insanları kendi istek ve arzularıyla sırf hayır ve saadete ulaştıran, ilahi bir kanundur.
İslam nedir?
Peygamber Efendimizin tebliğ ettiği hükümleri kalb ile tasdik, dil ile ikrar edip, yaşamaktır.
İman Nedir?
Hz.Peygamber'in, Allah'tan getirdiği hükümlerin doğruluğunu kabul ve tasdik etmektir.
Kıblen neresidir?
Kabe-i Muazzamadır.
Kimin ümmetindensin?
Muhammed Aleyhisselamın.
Kimin zürriyetindensin?
Adem Aleyhisselam'ın zürriyetindenim.
Kimin milletindensin?
İbrahim Aleyhisselam'ın milletindenim
Tevbei yeis nedir? Geçerli midir?
İmanı ve ameli olan kimsenin ölürken günahlarından tevbe etmesidir. Geçerlidir.
İman-ı yeis nedir? Geçerli midir?
Firavun gibi ölürken iman etmektir. Geçerli değildir.
Nereden geldin?
Allah'dan geldim
Niçin geldin?
Allah'a kulluk için geldim
Nereye gideceksin?
Allah'a gideceğim
Allah kaçtır diyenlere ne dersin?
Allah birdir derim.
Allah'ın bir olduğuna delilin nedir?
Sure-i İhlas'ın ilk ayeti kerimesidir.
Bunun manası nedir?
Sen söyleki ey Habibim Allah birdir.
Allah'ın varlığına akli delilin nedir?
Bu alemin varlığı ve alemdeki nizam ve intizamın devamıdır.
Allah'ın zatı hakkında düşünce caiz midir?
Caiz değildir. Allah'ın ancak sıfatı hakkında düşünülür.
Allah'ın sıfatları nelerdir?
Allah'ın sıfatları iki gruba ayrılır.1) Zati sıfatları, altıdır. 2) Subuti sıfatları, sekizdir.
Allah'ın zati sıfatları nelerdir?
Vücüd : Var olmak,
Kıdem : Varlığının başlangıcı olmamak,
Beka : Varlığının sonu olmamak,
Vahdaniyet : Bir olmak,
Muhâlefetun-lil - Havadis: Sonradan yaratılmışlara hiç benzememek,
Kıyam binefsihi : Varlığında hiçbir şeye muhtaç olmamak.
Allah'ın sübütü sıfatları nelerdir?
Hayat : Diri olmak,
İlim : Bilmek (Allah her şeyi bilir.)
Semi : İşitmek (Allah her şeyi işitir)
Basar : Görmek (Allah her şeyi görür)
İrade : Dilemek (Kainatta her şey Allah'ın dilemesiyle olur.)
Kudret: Herşeye gücü yetmek,
Kelam : Konuşmak. Cenab-ı Hak konuşur, fakat onun konuşması ses, dil ve harf yardımıyla değildir. Nasıl konuştuğunu ancak kendisi bilir.
Tekvin : Yaratmak. Allah her şeyi yoktan var eder. O'ndan başkası bir zerreyi dahi yaratamaz.
Melek nedir?
Allah'ın nurdan yarattığı ve istedikleri şekle girebilen, daima ibadet eden günahsız varlıklardır.
Dört büyük melek hangileridir?
Cebrail, Mikail, İsrafil ve Azrail (A.S.)
Meleklerin görevleri nelerdir?
Allah'a hamd etmek, O'nu tesbih etmek, O'nu zikr etmek. O, ne emrediyorsa onu yapmaktır. Bazı meleklerin özel görevleri vardır.
Cebrail'in görevi nedir?
Peygamberlere vahiy ve kitap getirir.
Mikail'in görevi nedir?
Tabiat olayları, rızık taksimatıyla görevlidir.
İsrafil'in görevi nedir?
Kıyamette Sur'a üflemek
Azrail'in görevi nedir?
Allah'ın emriyle can almak
İnsanlar öldükten sonra ne olacaklar?
Dirilecekler.
Dirildikten sonra ne olacaklar?
Dünyada yaptıklarının mükafatını veya cezasını görecekler.
Öldükten sonra dirilmeyi yalanlayan ne olur?
Dinden çıkar, kâfir olur.
Kabir suali kime sorulmaz?
Peygamberlere, çocuklara ve delilere
Dört büyük kitap hangileridir ve hangi peygamberlere inmiştir?
Tevrat Musa (a.s), Zebur Davud (a.s), İncil İsa (a.s), Kur'an-Kerim Peygamberimiz Muhammed Mustafa (s.a.v) inmiştir.
Suhuf ne demektir, kaç tanedir ve kimlere verilmiştir?
Cenab-ı Hakk'ın, dört kitaptan başka Cebrail (a.s) vasıtasıyla bazı peygamberlere gönderdiği sahifelere suhuf denir. Adem (a.s) 10, Şit (a.s) 50, İdris (a.s) 30, İbrahim (a.s) ise 10 suhuf verilmiştir.
Mezhep kaçtır? Nelerdir?
İkidir.İtikatta mezhep, amelde mezhep.
Itikattaki mezhep imamları kaçtır? Kimlerdir?
İkidir. İmam Ebu Mansur Muhammed Matüridi ve İmam Ebü'l Hasani'l Eşari.
Amelde mezhep kaçtır? Nelerdir?
Dörttür. Hanefi, Şafii, Maliki, Hanbeli mezhepleridir.
İtikatta mezhebin nedir?
Ehl-i sünnet ve cemaat mezhebidir.
Amelde mezhebin nedir?
Hanefi mezhebidir.
İtikattaki mezhebimizin imamı kimdir?
Ebu Mansur Muhammed Matüridi Hazretleridir.
Diğer üç mezheptekilerin imamı kimdir?
Ebü'l Hasani'l Eşari Hazretleridir.
Fasık Nedir?
Allah’ın emir ve yasaklarına riayet etmeyen kimseye denir.
Fitne Nedir?
İyi veya kötü şeylerle deneme, manevî çöküntü, sosyal kargaşa ve kaos demektir.
Fıkıh Nedir?
Kişinin amel yönünden faydasına ve zararına olan şeyleri bilmesidir.
Kaç tane kandil vardır, nelerdir?
Beş tane kandil vardır.
Mevlid Kandili
Peygamberimizin dünyaya geldiği gecedir.
Regaib Kandili
Hz. Amine'nin Peygamberimize hamile olduğunu anladığı gecedir.
Mirac Kandili
Peygamberimizin, ilahi saltanatı seyretmek üzere Allah'ın daveti ve gücü ile bir mucize olarak göklere ve daha nice alemlere seyahat ettiği gecedir.
Berat Kandili
Kur'an-ı Kerim'in levh-i mahfuzdan sema-i dünyaya indirildiği, insanların bir senelik hayat ve rızıklarının gözden geçirildiği, müslümanların af ve lütuflara nail olduğu gecedir.
Kadir Gecesi
Kur'an-ı Kerim'in dünya semasından Peygamberimize indirilmeye başladığı gecedir.
Günde kaç vakit namaz vardır, nelerdir?
Günde beş vakit namaz vardır. Sabah, öğle, ikindi akşam ve yatsı.
Her vakit namazda kaç rekat vardır?
Sabah Namazı dört rekattır; iki rekat sünnet ve sonra iki rekat farz ile eda edilir.
Öğle Namazı on rekattır, dört rekat ilk sünnet, dört rekat farz ve iki rekat son sünnet
İkindi Namazı sekiz rekattır, dört rekat sünnet ve dört rekat farz
Akşam Namazı beş rekattır, üç rekat farz ve iki rekat sünnet
Yatsı Namazı onüç rekattır, dört rekat ilk sünnet, dört rekat farz, iki rekat son sünnet veen sonunda üç rekat vitir namazı.
|
Müslümanmısın?
Elhamdülillah Müslümanım.
Müslümanım demenin manası nedir?
Allah'ı bir bilmek, Kur'an-ı Kerim'i ve Muhammed Aleyhisselam'ı tasdik etmektir.
Ne zamandan beri Müslümansın?
"Bela" dediğimiz zamandan beri Müslümanım.
Farz Nedir?
Dinen yapılması kesin olarak istenen şeydir.
Vâcib Nedir?
Dinen yapılması zannî delillerle istenen hükümlerdir.
Sünnet Nedir?
Peygamber Efendimiz'in yaptığı ve müslümanlardan da yapılmasını istediği dinî görevlerdir.
Hadis Nedir?
Hz.Peygamberin sözleri veya O'nun fiil ve onaylarının sözle ifadesine denir.
Mübah Nedir?
Dînen yapılıp yapılmaması serbest bırakılan şeydir.
Haram Nedir?
Dinen yapılması kesin olarak yasaklanan şeydir.
Helal Nedir?
Yapılıp yapılmaması konusunda dinî bir hüküm bulunmayan şeylerdir.
Mekruh Nedir?
Dinen yapılmaması zannî delille istenen şeydir.
Müstehab Nedir?
(Mendup) Hz.Peygamber'in bazen yaptığı, bazen de yapmadığı dini içerikli işlerdir
Sûre Nedir?
Kur'an'ın, birbirinden besmele ile ayrılan her bir bölümüdür.
Ayet Nedir?
Kur'an-ı Kerim'de durak işaretleri arasındaki cümle ya da ifadelerdir.
Ashâb Ne Demektir?
Hz.Peygamberimizi gören ve onunla sohbet eden müslümanlardır
Allah'ın emrettiği şeylerin en önemlisi nedir?
Tevhid'dir.
Tevhid nedir?
Allah'ı bir bilmek, yalnız ona kulluk etmektir.
Allah'ın yasakladığı en büyük günah nedir?
Şirk'tir.
Şirk nedir?
Allah'a ortak koşmak, başka Allah olduğunu söylemek.
Peygamber kime denir?
Ahkam-i ilahiyeyi insanlara tebliğ için Allah'ın vazifelendirdiği zata denir.
Allah, peygamberleri niçin gönderdi?
Şirkten korumak, tevhide çağırmak için
Allah tarafından gönderilen peygamberlerin sayısı kaçtır?
Peygamberimizden yapılan bir rivayete göre 124 bin, bir rivayete göre, 224 bin.
En büyük peygamberler kaçtır?
5'dir. Hz.Muhammed (a.s.), Hz.Nuh (a.s.), Hz.İbrahim (a.s.), Hz.Musa (a.s.) ve Hz. İsa (a.s.) dır.
Kur'an-ı Kerim'de ismi geçen peygamberlerin sayısı kaçtır?
Yirmisekiz
İsimlerini sayarmısınız?
Adem, İdris, Nuh, Hud, Salih, İbrahim, Lut, İsmail, İshak, Yakup, Yusuf, Eyyup, Şuayp, Musa, Harun, Davud, Süleyman, Yunus, İlyas, Elyesa, Zülkifl, Zekerriyya, Yahya, İsa, Üzeyr, Lokman, Zülkarneyn ve Hazret-i Muhammed Mustafa Salavatullahi ala nebiyyina ve aleyhim ecmaiyn hazeratıdır. Üzeyr, Lokman ve Zülkarneyn (a.s.) hazretlerine bazıları velidir, demişlerdir.
Peygamberimiz bir millete mi yoksa bütün insanlığa mı gönderildi?
Bütün insanlığa gönderildi.
Resul nedir?
Müstakil bir şeriat getiren veya evvelki peygamberin şeriatına yeni hükümler ilave eden peygamberdir.
Nebi nedir?
Kendisinden önce veya zamanındaki resulun şeriatına tabi olan peygamberdir. Her resul aynı zamanda nebidir, fakat her nebi resul değildir. Her ikisine peygamber denir.
İlk nebi kimdir? İlk resul kimdir?
Adem (a.s.) dır. Nuh (a.s.) dır.
Peygamberimizin babasının adı nedir?
Abdullah'tır.
Annesinin adı nedir?
Amine'dir.
Dedesinin adı nedir?
Abdülmüttaliptir.
Peygamberimiz hangi tarihte doğdu ve hangi tarihte vefat etti?
571'de doğdu Mekke'de doğdu, 632'de Medine'de vefat etti.
Şimdi nerde bulunuyor?
Şimdi Medine'de "Ravza-i Mutaharra" sındadır.
Kaç yaşında iken Peygamber oldu?
40 yaşında.
Fiilen kaç sene peygamberlik yaptı?
23 sene peygamberlik yaptı.
Hangi tarihte nerden nereye hicret etti?
622 tarihinde Mekke'den Medine'ye hicret etti.
Fani hayatı kaç yaşında sona erdi?
63 yaşında sona erdi.
Peygamberimizin en çok kullanılan ismi nedir?
Hazret-i Muhammed Mustafa sallallahü aleyhi ve sellem'dir.
Peygamberimizin kaç adı vardır?
Güzel isimleri çoktur. Fakat dördünü bilmek lazımdır. Bunlar: Muhammed, Mustafa, Ahmed, Mahmud
Peygamberimizin kaç kızı vardı?
Dört. Zeynep, Rukiyye, Ümmü Gülsüm, Fatıma (r.a.)'dir.
Peygamberimizin kaç oğlu doğdu?
Üç. Kasım, Abdullah (Tayyip), İbrahim (r.a) hazretleridir.
Peygamber Efendimizin kaç erkek torunu vardır?
İki. Hasan ve Hüseyin (radıyallahü anhuma) hazretleridir.
Bunlar kimin çocuklarıdır?
Hz. Ali ve Hz. Fatıma (r.a.)'nındır.
Peygamberimizin mübarek hanımlarını sayarmısın?
Hz. Hatice, Hz. Sûde bint-i Zem'a, Hz. Aişe, Hz.Hafsa, Hz.Zeynep b.Huzeyme, Hz.Ümmi Seleme, Hz. Zeynep binti Cahş, Hz. Cuveyriye, Hz.Ümmü Habibe, Hz.Safiyye, Hz.Meymune, Hazreti Mariye, (r.a)
Peygamberimizin hanımları bizim neyimiz olur?
Onlar bütün müminlerin annesidir.
Peygamberimizin ilk hanımı kimdir?
Hz.Hatice (r.a.) validemizdir. Efendimizden 15 yaş büyük olup 25 sene beraber hayat sürmüştür.
Peygamberimizin son hanımı kimdir?
Hz. Aişe (r.a.) validemizdir.
Peygamberimizin 53 yaşından sonra evlenmesinin sebep ve hikmetlerinin bazılarını sayarımsınız?
Peygamberimiz, kabilelerin İslamiyete bağlanmalarını temin, ayrıca kadınlara ait hükümleri kadınlar vasıtasıyla yaymak, bazılarını sefaletten kurtarmak, bazılarının ise iffet ve namuslarını korumak için onlarla evlenmiştir. Asıl hikmet ve gaye kadınlar vasıtasıyla İslam'ı yaymaktır.
Peygamberimizin en son vefat eden eşi kimdir?
Hz. Aişe (r.a)'dır.
Gelmiş ve gelecek insanların en yücesi kimdir?
Peygamberimiz Muhammed Mustafa Sallallahü aleyhi ve sellem'dir.
Otuziki Farzı sayarmısınız?
Evet,
- 6'sı İmanın şartı,
- 5'i İslam'ın şartı,
- 12'si namazın şartı,
- 4'ü abdestin şartı,
- 3'ü guslün şartı,
- 2'si teyemmüm'ün şartı olmak üzere toplam otuziki farz.
İmanın şartları kaçtır, nelerdir?
Altı'dır.
- Allah Teala'ya inanmak,
- Meleklerine inanmak,
- Kitaplarına inanmak,
- Peygamberlerine inanmak,
- Ahiret gününe inanmak,
- Kader ve kazaya inanmak.
İslamın şartı kaçtır, nelerdir?
Beş'dir.
- Kelime-i şehadet getirmek,
- Namaz kılmak,
- Oruç tutmak,
- Zekat vermek,
- Hacca gitmek.
Abdestin farzı kaçtır, nelerdir?
Dört'dür.
- Yüzü yıkamak
- Kolları dirsekleriyle beraber yıkamak
- Başının dörtte birini meshetmek
- Ayakları topuklarıyla beraber yıkamak
Guslün farzı kaçtır, nelerdir?
- Üç'dür.
- Ağıza dolu dolu su vermek
- Buruna dolu dolu su vermek
- Bütün bedeni yıkamak
Teyemmüm'ün farzı kaçtır, nelerdir?
İkidir.
- Niyet etmek
- Temiz toprağa vurup yüzü ve kolları meshetmek.
Namazın farzı kaçtır, nelerdir?
Altı'sı dışarıda altısı içeride olmak üzere, toplam oniki tanedir.
Hadesten taharet
Necasetten taharet
Setr-i avret
İstikbal-i kıble
Vakit
Niyet
İftitah tekbiri
Kıyam
Kıraat
Rukü
Sücud
Kade-i ahire
|
;">Nasıl Abdest Alınır? |
|
|
|
|
Abdest alınırken mümkünse kıbleye karşı oturulur. Önce kollar dirseklerin yukarısına kadar sıvanır. "Niyet ettim Allah rızası için abdest almaya" diye niyet edilir. Eûzübillahimineşşeytanirracim,Bismillahirrahmanirrahim" denilir. |
|
Eller bileklere kadar üç kere yıkanmalıdır. Parmak aralarının yıkanmasına dikkat edilmelidir. Yıkanırken bir elin parmakları diğer elin parmakları arasına geçirilerek hilallenir. Yüzük varsa oynatılarak altına su geçmesi temin edilir. |
|
|
|
Sağ avuç ile ağıza üç kere ayrı ayrı su alınır. Her defasında iyice çalkalanır. Dişler, baş ve şehadet parmağı ile oğuşturulur. |
|
Sağ avuç ile buruna üç kere ayrı ayrı su çekilir. Sol el ile sümkürülerek burun temizlenir. Oruçlu olanlar buruna suyu çok hızlı çekmezler. |
|
|
|
Alında saçların bittiği yerden itibaren kulakların yumuşağına ve çene altına kadar yüzün her tarafı üç kere yıkanır.
Su yüze çarpılmaz. |
|
Sağ avuca su alınıp, dirseğe doğru akıtılır, dirseklerle beraber üç kere yıkanır. Yıkarken kolun her tarafı, kuru bir yer kalmayacak şekilde iyice ovulur. |
|
|
|
Sol avuca su alınıp, dirseğe doğru akıtılır, sol kol dirseklerle beraber üç kere yıkanır. Önce sağ ve sonrada sol kol yıkanır. |
|
Sağ el yeni bir su ile ıslatılır. Sağ elin içi ve parmaklar başın üzerine konularak, başın ön tarafına saç bitiminden itibaren konulup, ıslak elle bir kere meshedilir. |
|
|
|
Eller ıslatılarak, sağ elin serçe parmağı ile sağ kulağın içi, baş parmağı ile de kulağın dışı; sol elin seçe parmağı ile sol kulağın içi, baş parmağı ile de kulağın arkası meshedilir. |
|
Elleri yeniden ıslatmaya gerek yoktur. Baş ve işaret parmakları hariç, diğer üç parmağın dışıyla boyun mesh edilir.
Eller öne doğru çekiliken, çene altına doğru değil, kulak altından yüze doğru getirilir. |
|
|
|
Önce sağ ayak, sonra sol ayak, topuk kemikleriyle beraber, sol elle yıkanır. Parmak araları sağdan sola doğru hilallenir. |
|
;">Gusül Abdesti Nasıl Alınır ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Önce besmele çekerek gusle niyet edilir |
|
Eller bileklere kadar yıkanır ve yapışıp kurumuş bir şey varsa onları temizlenir. |
|
Sonra herhangi bir pislik olmasa bile avret yerleri ve uyluklar yıkanır. |
|
Sağ avuc ile ağza üç kere su alınır. Oruçlu ise boğaza su kaçmamasına dikkat edilir. |
|
|
|
|
|
|
|
Her defasında boğaza kadar ağzın içi iyice çalkalanır. |
|
Sonra, sonra sağ avucu ile burnuna üç kere su çekilir. |
|
Her defasında sol el ile sümkürülür ve burun temizlenir. |
|
Bundan sonra namaz abdesti gibi bir abdest alınır. |
|
|
|
|
|
|
|
Abdest alındıktan sonra, üç defa başa, üç defa sağ omuza, üç defa da sol omuza su dökülerek yıkanır. |
|
Suyun her dökülüşünde ellerin erebildiği yere kadar vücut iyice oğuşturulur. |
|
Göbek boşluğu, kulakların iç kıvrımları, küpe delikleri, diş araları, bıyık, saç ve sakal ile bunların diplerinin ıslanmasına özellikle dikkat edilir. |
|
Şayet yıkanılan yerde su toplanıyorsa, ayaklar gusülden çıkanırken yıkanır. |
Yıkanırken:
Gusülde dua okunmaz, üzerinde bir örtü yoksa kıbleye dönülmez ve gereksiz yere konuşulmaz. İşte farzlarına ve sünnetlerine riayet edilerek yapılan gusül budur.
Gusül yapması gereken bir kimse, ağzına ve burnuna su alıp iyice çalkaladıktan sonra akar bir suya, denize veya büyük bir havuza girerek vücudunun her tarafını ıslatırsa gusül yapmış olur.
Eğer vücudunun bir yerinde, herhangi bir yaradan dolayı ilaç veya sargı varsa ve fazla su bunlara zarar verecekse, bunların üzerinden suyu hafifçe geçirmekle yetinir; bu da zarar verirse sadece eliyle üzerini mesheder.
Gusüle Nasıl Niyet Edilir?
Gusülde niyet Şafii’de farz, Hanefi’de ise sünnettir. Niyet, kalpten geçen mana demektir. Bu itibarla, yıkanırken,
“Cünüplükten temizlenmeye niyet ettim” diye kalbinden geçirmesi dahi niyettir.
Mutlaka diliyle de söylemesi gerekmez. Bu yüzden, denizin kenarından geçen kimse kaza ile suya düşse de bedeninin tümü ıslansa gusül yapmış kabul edilir. Niyet etmemiş olması gusle engel teşkil etmez. Yeter ki, bedeninde kuru yer kalmamış olsun. Yine de “niyet ettim cünüplükten temizlenmeye” demek şüpheden kurtulmaya sebeptir. (4)
|
|
;">;">Teyemmüm Yapmayı Öğreniyorum |
|
|
| ;">Namaz da Okunan Bazı Sureler
|
Fatiha Suresi |
Okunuşu
1. Bismillâhirrahmânirrahıym 2. Elhamdü lillahi Rabbil âlemiyn. 3.Er'Rahmânir Rahiym. 4. Mâliki Yevmiddiyn 5.Iyyâake nâbüdü ve iyyâakenesteiyn 6.İhdinassırâtal müstekıym 7.Sıraatalleziyne en'amte aleyhim Gayril mağdubi aleyhim ve leddâlliyn
Manası
1.Rahmân ve rahîm olan Allah'ın adıyla. 2.Hamd, âlemlerin Rabbi Allah'a mahsustur. 3.O, rahmândır ve rahîmdir. 4.Ceza gününün mâlikidir. 5.Ancak sana kulluk ederiz ve yalnız senden medet umarız. 6.Bize doğru yolu göster. 7.Kendilerine lütuf ve ikramda bulunduğun kimselerin yolunu; gazaba uğramışların ve sapmışların yolunu değil!
|
Fil Suresi |
Okunuşu
1.Elem tera keyfe feale rabbüke bi eshaabil fiyl 2.Elem yec'al keydehüm fii tadliyl 3.Ve ersele aley him tayran ebâabiyl 4.Termiyhim bi hıcâaratim min sicciyl 5.Fecealehüm Ke asfim me'küül
Manası
l.Rabbin fil sahiplerine neler etti, görmedin mi? 2.Onların kötü planlarını boşa çıkarmadı mı? 3.Onların üstüne ebâbil kuşlarını gönderdi. 4.O kuşlar, onların üzerlerine pişkin tuğladan yapılmış taşlar atıyordu. 5.Böylece Allah onları yenilip çiğnenmiş ekine çevirdi.
|
Kureyş Suresi |
Okunuşu
1.Li iylâafi kurayşin 2.İlâafihim rihleteş şitâaaai vessayf 3.Fel ya'büdüü rabbehâazel beyt 4.Ellezii et 'amehüm min cuuın ve âmene hüm min havf
Manası
1.Kureyş'e kolaylaştırıldığı, 2.Evet, kış ve yaz seyahatleri onlara kolaylaştırıldığı için, 3.Onlar, şu evin Rabbine kulluk etsinlerki, 4.Kendilerini açlıktan doyuran ve her çeşit korkudan emin kıldı.
|
Maun Suresi |
Okunuşu
1.Eraeytellezi yükezzibü biddiyn 2.Fezâalikellezi yedü'ul yetiym 3.Velâa yehuddu alâa ta'aamil miskiyn 4.Feveylül lil musalliyn 5.Elleziyne hüm an salâatihim sâahüün 6.Elleziyne hüm yüraaaa üüne 7.Ve yemneuunel mâauun
Manası
1.Dini yalanlayanı gördün mü? 2.İşte o, yetimi itip kakar; 3. Yoksulu doyurmaya teşvik etmez; 4.Yazıklar olsun o namaz kılanlara ki, 5.Onlar namazlarını ciddiye almazlar. 6.Onlar gösteriş yapanlardır, 7.Ve hayra da mâni olurlar.
|
Kevser Suresi |
Okunuşu
1.İnnâa e'taynâakel kevser 2.Fesalli li rabbike ven har 3.İnne şâanieke hüvel ebter
Manası
1. Kuşkusuz biz sana Kevser'i verdik. 2.Şimdi sen Rabbine kulluk et ve kurban kes. 3.Asıl sonu kesik olan, şüphesiz sana hınç besleyendir.
|
Kâfirun Suresi |
Okunuşu
1.Kul yâa eyyühel kâafiruun 2.Lâa e'büdü mâa tebüdüün 3.Velâa entüm aabidüüne mâa a'büd 4.Velâa ene aabidüm mâa abed tüm 5.Velâa entüm aabidüüne mâa e'büd 6.Leküm diynüküm veliye diyn
Manası
l.De ki: Ey kâfirler! 2.Ben sizin tapmakta olduklarınıza tapmam. 3.Siz de benim taptığıma tapmıyorsunuz. 4.Ben de sizin taptıklarınıza asla tapacak değilim. 5.Evet, siz de benim taptığıma tapıyor değilsiniz. 6.Sizin dininiz size, benim dinim de banadır
|
Nasr Suresi |
Okunuşu
1.İzâa câaaae nasrullaahi vel fethu 2.Ve raeytennâase yedhu lüüne fii diynillahi efvâacâa 3.Fesebbih bihamdi rabbike vesteğfirhü innehüü kâane tevvaâbâa
Manası
1.Allah'ın yardımı ve zaferi geldiği, 2.Ve insanların bölük bölük Allah'ın dinine girmekte olduklarını gördüğün vakit 3.Rabbine hamdederek O'nu tesbih et ve O'ndan mağfiret dile. Çünkü O, tevbeleri çok kabul edendir.
|
Tebbet Suresi |
Okunuşu
1.Tebbet yedâaa ebiylehebivve tebbe 2.Mâa ağnâa anhü mâalü hüü ve mâa keseb 3.Se yaslâa nâaran zâate leheb 4.Vemraetühüü hammâatel hatab 5.Fii ciydihâa hablüm mim mesed
Manası
1.Ebu Leheb'in iki eli kurusun! Kurudu da. 2.Malı ve kazandıkları ona fayda vermedi. 3.O, alevli bir ateşte yanacak. 4.Odun taşıyıcı olarak karısı da (ateşe girecek). 5.Ve boynunda hurma lifinden bükülmüş bir ip olduğu halde.
|
İhlas Suresi |
Okunuşu
1.Kul hüvellâahü ehad 2.Ellâahüs samed 3.Lem yelid ve lem yüüled 4.Velem yeküllehüü küfüven ehad
Manası
1.De ki: O, Allah birdir. 2.Allah sameddir. 3.O, doğurmamış ve doğmamıştır. 4.Onun hiçbir dengi yoktur
|
Felak Suresi |
Okunuşu
1. Kul euuzü birabbil felak 2. Min şerri maa halak 3. Ve min şerri ğaasikın izâa vekab 4. Ve min şerrin neffâasati fil'ukad 5.Ve min şerri haasidin izâa hased
Manası
1.De ki: "Ben ağaran sabahın Rabbine sığınırım, 2.Yarattığı şeylerin şerrinden, 3.Karanlığı çöktüğü zaman gecenin şerrinden, 4.Ve düğümlere üfürüp büyü yapan üfürükçülerin şerrinden, 5.Ve kıskandığı vakit kıskanç kişinin şerrinden sabahın Rabbine sığınırım.
|
Nas Suresi |
Okunuşu
1.Kul euuzü birabbinâas 2.Melikinnâas 3.İlâahinnâas 4. Min şerril vesvâasil hannâas 5.Ellezii yüvesvisü fii sudüürinnâas 6. Minel cinneti vennâas
Manası
1.De ki: Sığınırım ben insanların Rabbine, 2.İnsanların Melikine (mutlak sahip ve hakimine), 3.İnsanların İlâhına. 4.O sinsi vesvesenin şerrinden, 5.O ki insanların göğüslerine (kötü düşünceler) fısıldar. 6.Gerek cinlerden, gerek insanlardan olan bütün vesvesecilerin şerrinden Allah'a sığınırım!
|
|
;">;">Namaz Nasıl Kılınır? |
|
Namaz kılınacak yerin ve üzerinin temiz olmasına dikkat edilir. Abdest alınıp, kıbleye dönülür. Hangi namazı kılınıyorsa ona niyet edilir.
Şimdi sabah namazının sünneti için niyet edelim:.
- "Niyet ettim Allah rızası için sabah namazının sünnetini kılmaya"
|
|
Tekbir |
|
Erkekler
Gözler secde yerine bakıyor.
Ellerin içi kıbleye dönük, başparmak kulak yumuşağına değiyor.
İki ayak birbirine parelelel, ayaklar arasında 4 parmak sığacak kadar mesafe var.
Allahu Ekber denilir.
|
Hanımlar
Hanımlar tekbir alırken ellerimizi omuz hizalarına kadar kaldırır.
Ayaklar az açık. Vücudumuz diktir.
Eller göğüs üstünde, gözler secdeye bakar durumdadır.
Allahu Ekber denilir.
|
;">Birinci Rekat
|
|
Kıyam |
|
Eller bağlandıktan sonra "Sübhaneke" (Sübhaanekellahümme ve bihamdik, Ve tebâara kesmük ve teaalâaa ceddük, Velâailahe gayrük)okunur.
Sonra Euzu Besmele çekilir ve Fatiha-i Şerife okunur.
Sonunda "Amin" denir. Peşinden kısa bir süre okunur.
Eller yana salınarak "Allahu Ekber" denerek ruküa eğilinir.
|
Erkekler
Gözler secde yerine bakıyor.
Eller göbek altına bağlanmış vaziyette. Sağ elin küçük parmağıyla başparmak, sol elin bileğini halka gibi kavramış şekilde.
İki ayak arası 4 parmak kadar açık ve birbirine parelel.
|
Hanımlar
Gözler secdeye bakar.
Eller göğüsler üzerine bağlanır. Sağ el sol el üzerindedir. İki el beraberce göğüs üzerine konur.
Ayaklar az açık, vücudumuz diktir.
|
|
Rükû
|
|
Rükuda üç kere "Sübhane rabiye'l azıym" denir.
"Semiallahü limen hamideh" ve "Rabbena lekel hamd" diyerek doğrulunur.
Peşinden "Allahu Ekber" diyerek secdeye varılır.
|
|
Erkekler
Gözler iki ayak ucuna bakıyor.
Baş ile sırt aynı hizada, sırt düz vaziyette ve yere parelel durumda.
Bacak ve kollar gergin. Parmaklar açık, sıkıca diz kapaklarını kavramış durumda.
|
Hanımlar
Gözler ayak ucuna bakıyor.
Ayaklar az açık. Baş sırt hizasına gelmeyecek kadar az eğik.
Dizler ve dirsekler hafif bükük.
|
|
Secde |
"Allahu Ekber" diyerek secdeye varılır. Secdede üç defa "Sübhane rabbiye'l âlâ" denilir."Allahu Ekber" diyerek secdeden kalkılır, dizler üstünde kısa bir müddet durulur. "Allahu Ekber" deyip secdeye tekrar varılır. Yine secdede üç defa "Sübhane rabbiye'l âlâ" denilir. "Allahu Ekber" diyerek ikinci rekata kalkılır.
|
|
Erkekler
Baş iki el arasında. Alın ve burun yere değiyor.
Parmaklar kıbleye doğru.
Dirsekler yere değmiyor ve vücuda yapışık değil.
Karın oyluklardan ayrı.
Ayak parmakları kıbleye dönük, topuklar bitişik.
|
Hanımlar
Alın ve burun yere değiyor.
Baş iki el arasında, parmaklar kıbleye doğru.
Dirsekler yere değiyor ve vücuda yapışık, oyluklar da karna bitişik durumda.
Ayakların üstü yere gelmiş şekilde ve her iki ayak sağa yatık.
|
|
;">İkinci Rekat
|
İkinci rekat birinci rekat'a benzer, ancak yalnız Besmele çekilir ve Fatiha-i Şerife okunur. Sonunda "Amin" denir. Peşinden kısa bir süre okunur. Daha sonra önceki gibi rukü ve secdeler yapılır. İkinci secdeden sonra "Allahu Ekber" denilerek oturulur. |
|
Ka'de - Oturuş |
|
Bu oturuşta "Etteahiyyatü, Allahumma Salli, Allahumme Barik, Rabbena duaları okunur.
|
Erkekler
Gözler oyluklara bakıyor.
Eller oyluklar üzerinde, parmaklar kendi halinde.
Sol ayak yatık ve üzerinde oturulmuş.
Sağ ayak dik ve başparmağı kıbleye dönük. |
Hanımlar
Son oturuşta, eller dizler üstünde serbest.
Ayakların her ikisi de sağa çıkarılmış.
Ayaklar üzerine değil, yere oturulur.
Gözler dizlere bakmakta. |
|
Selam |
|
Dualardan sonra, önce sağa sonra sola dönülerek
"Es-selâmü aleykum ve rahmetüllah" denir.
Namaz tamamlanmış olur.
|
|
Erkekler
Eller oyluklar üzerinde, parmaklar kendi halinde.
Sol ayak yatık ve üzerinde oturulmuş. Sağ ayak dik ve başparmağı kıbleye dönük.
Baş önce sağa çevrilmiş ve gözler omuza bakıyor, sonra sola çevrilmiş ve gözler omuza bakıyor. |
Hanımlar
Gözler oyluklara bakıyor. Eller oyluklar üzerinde, parmaklar kendi halinde.
Her iki ayak sağa çıkarılmış vaziyette
Baş önce sağa çevrilmiş ve gözler omuza bakıyor, sonra sola çevrilmiş ve gözler omuza bakıyor.
|
|
|
|
|
|
|
;">Namaz Duaları |
|
Namazları bitirip selam verdikten sonra,
"Allahumme ente's-selamu ve min-ke's-selam tebârekte yâ ze'l Celali ve'l-İkram" denilir.
Sonra "Ala Resulinâ salâvât" diye salâvat-i şerife getirilerek arkasından: "Sübhanellahi ve'lhamdü lillahi ve lâ ilâhe illallahu vellahu ekber ve lâ-havle ve lâ-kuvvete illâ billâhil aliyyi'l-azim" denilir.
Bundan sonra, bir "Ayete'l-kürsi" okunur.
Ardından, 33 kere "Sübhanellah", 33 kere "Elhamdülillah", 33 kere "Allahu Ekber" dedikten sonra,
"Lâ ilahe illallahu vahdehu lâ şerike leh lehül-mülkü ve lehü'l,hamdü ve hüve alâ külli şeyin kadîr" diyerek eller kaldırılır, dua ve niyazda bulunulur.
|
|
Ettehiyyatü
"Ettehıyyâatü lillahi vessalevâatü vettayibâatü esselâmüaleyke eyyühennebiyyü ve rahmetüllâhi ve berakâatühüü esselâamü aleynâa ve alâa ıbâadillâhis salihıyn Eşhedü ellâa ilâahe illallâah ve eşhedü enne Muhammeden abdühüü ve rasüülüh",
Manası
Her türlü kavli, bedeni ve mali ibadetler Allah'a mahsustur. Ey şânı yüce Peygamber, selam ve Allah'ın rahmetiyle bereketleri senin üzerine olsun ve selam bizlere ve Allah'ın sâlih kulları üzerine olsun. Ben şehadet ederim ve (yakinen bilirim) ki, Allah'tan başka hiçbir ilâh yoktur. Ve şehadet ederim ki Hazret-i Muhammed Allh'ın kulu ve Resûlüdür. |
|
Allahumme Salli
"Allahümme salli alâa Muhammedin ve alâa âali Muhammedin kemâa salleyte alâa ibraahiyme ve alâa âali ibrahiyme inneke hamiydüm meciyd",
Manası
Allah'ım Hz. Muhammed ve âline, Hz. İbrahim'e ve âline rahmet ettiğin gibi rahmet eyle
|
|
Allahumme Barik
"Allahümme barik alâa Muhammedin ve alâa âali Muhammedin kemâa barekte alâa ibraahiyme ve alâa âali ibrahiyme inneke hamiydüm meciyd"
Manası
Allah'ım Hz. Muhammed ve âline, Hz. İbrahim'e ve âline mübarek kıldığın gibi mübarek kıl.
|
|
Rabbena Atina
"Rabbenâa âatina fiddünyâa hasenetev ve fil âahirati hasenetev ve kınâa azâabennâar"
Manası
Ey Rabbimiz, bize dünyada ve ahirette iyi hal ver ve bizi o ateş azabından koru.
|
|
Rabbenâağfirlii,
"Rabbenağfirlii ve livâa lideyye ve lil mü'miniyne yevme yekuumül hisâab"
Manası
Ey Rabbimiz, hesab günü geldiği zaman bizi mağfiret et. Anne ve babamı ve müninleri de mağfiret et.
|
|
| ;">Abdest
| ;">Gusül
| ;">Teyemmüm
| ;">* Nasıl Abdest Alınır?
* Soru ve Cevaplarla Abdest
| ;">* Nasıl Gusül Alınır?
* Soru ve Cevaplarla Gusül
| ;">* Teyemmüm Nasıl Yapılır?
|
;">Nasıl Abdest Alınır?
|
|
|
|
|
|
Abdest alınırken mümkünse kıbleye karşı durulur. Önce kollar dirseklerin yukarısına kadar sıvanır. "Niyet ettim Allah rızası için abdest almaya" diye niyet edilir. Eûzübillahimineşşeytanirracîm Bismillahirrahmanirrahîm" denilir. Eller bileklere kadar üç kere yıkanmalıdır.
Parmak aralarının yıkanmasına dikkat edilmelidir. Yıkanırken bir elin parmakları diğer elin parmakları arasına geçirilerek hilallenir.Yüzük varsa oynatılarak altına su geçmesi temin edilir.
Sağ avuç ile ağıza üç kere ayrı ayrı su alınır. Her defasında iyice çalkalanır. Dişler, baş ve şehadet parmağı ile oğuşturulur. Yalnız oruçlu olanlar, boğazlarına kaçmaması için ağızlarına suyu dolu dolu almazlar.
|
|
|
|
Sağ avuç ile buruna üç kere ayrı ayrı su çekilir. Sol el ile sümkürülerek burun temizlenir. Oruçlu olanlar buruna suyu çok hızlı çekmezler.
Alında saçların bittiği yerden itibaren kulakların yumuşağına ve çene altına kadar yüzün her tarafı üç kere yıkanır. Su yüze çarpılmaz.
Sağ avuca su alınıp, dirseğe doğru akıtılır, dirseklerle beraber üç kere yıkanır. Yıkarken kolun her tarafı, kuru bir yer kalmayacak şekilde iyice ovulur.
|
|
|
|
Sol avuca su alınıp, dirseğe doğru akıtılır, sol kol dirseklerle beraber üç kere yıkanır. Önce sağ ve sonrada sol kol yıkanır.
Sağ el yeni bir su ile ıslatılır. Sağ elin içi ve parmaklar başın üzerine konularak, başın ön tarafına saç bitiminden itibaren konulup, ıslak elle bir kere meshedilir.
Eller ıslatılarak, sağ elin serçe parmağı ile sağ kulağın içi, baş parmağı ile de kulağın dışı; sol elin serçe parmağı ile sol kulağın içi, baş parmağı ile de kulağın arkası meshedilir.
|
|
|
|
Elleri yeniden ıslatmaya gerek yoktur. Baş ve işaret parmakları hariç, diğer üç parmağın dışıyla boyun mesh edilir. Eller öne doğru çekiliken, çene altına doğru değil, kulak altından yüze doğru getirilir.
Önce sağ ayak, sonra sol ayak, topuk kemikleriyle beraber, sol elle yıkanır. Parmak araları sağdan sola doğru hilallenir.
Sonra sol ayak, topuk kemikleriyle beraber, sol elle yıkanır. Parmak araları sağdan sola doğru hilallenir.
|
| ;">Soru ve Cevaplarla Abdest
|
|
Abdest Alırken Şüphe Duyarsanız
Abdest alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu, abdestim oldu mu?" diye içiniz kemirilirse, tekrar tekrar abdest alınız bu vehimdir, şeytandandır deyiniz. Onun şerrinden korunmak için Eûzü okuyunuz, Allah'a sığınınız ve ayetü'l Kürsi'yi okuyunuz. Dikkatlice abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla kapılmayınız ve içinizden gelen sese "Abdestim abdesttir. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (1)
Abdestsizlik konusunda asla vesveseye itibar etmeyin. Kesin abdestsiz olduğunuzu bilmedikten sonra abdest almanıza gerek olmadığını da bilin. (14)
Abdestli iken ağzın içi kanasa, abdest bozulur mu?
Ağzından kan dışarı çıkmadıkça abdest bozulmaz.
Abdestsiz Kur'an-ı Kerim Taşınır mı?
Yalnız Kur'an-ı Kerim öğrenmek için ergenlik çağına gelmemiş çocuklar abdestsiz Kur'an-ı taşıyabilirler. Büyükler ne öğrenim için ne de başka bir şey için abdestsiz olarak Kur'an-ı Kerim taşıyabilir ne de ona dokunabilir. Öğrenimin dışında çocuklarda dokunamaz. (17)
Namaz kılmak, Kabe'yi tavaf etmek, tilavet secdesi yapmak, Kur'an dokunmak için abdest dinen gereklidir. Sünni mezheplerin çoğu bunların farz olduğunda görüş birliğinde olup yalnız Hanefiler Kâbeyi tavafta abdesti vacip görürler. Kur'an'a dokunmak için abdestin farz olduğu hükmü Kur'an'da:
"şüphesiz bu, değerli bir Kur'an'dır, Korunmuş bir kitaptır. Ona ancak temizlenenler dokunabilir." (Vakıa 56/77-79)
Sünnette de (18) dayandırılmakla birlikte esasen müslümanların Kur'an'a atfettikleri önemi ve ondan istifadeyi azami ölçüye çıkarma gayretini yansıtan ve bünyesinde birçok sosyal ve psikolojik gerekçeyi barındıran kolektif şuur konumundadır. (19)
Avret mahalline dokunmak abdesti bozar mı?
Kadın veya erkeğin kendi avret mahalline yalnız dokunması abdesti bozmaz. (2)
Baş açmakla abdest bozulur mu?
Bu mesele daha çok namaz kıldığı halde başı açık gezen hanımlar için söz konusudur. Bu durumdaki hanımlar, çalıştıkları için başlarını kapatmaya ya işyerleri mnüsaade etmiyordur, ya kendilerine göre bir mazeret buluyorlardır veya nefsinin ve çevresinin baskısından kurtulamamışlardır.
Hanımın başını açmasıyla hiçbir şekilde abdesti bozulmaz. Çünkü abdesti bozan şeyler arasında hanımın başını açması şeklinde bir madde mevcut değildir. Bu durum gerek kendi evinde olsun, gerekse evin dışına çıktıktan sonra olsun fark etmez.
Bütün bunlarla birlikte namaz kılmak da farz, başın kapatılması da farz. Başı açık gezen, "Nasıl olsa be başımı kapatamıyorum, öyle ise namaz kılmama da gerek yok" gibi bir yanlışlığa girmemelidir.
"Bir şey bütünüyle elde edilemezse, bütünüyle de terk edilmez." (20)
Başörtüsü üzerine meshetmek caiz mi?
Başkalarının kadının saçını görme durumu gibi, bir zaruret varsa, kadının da başörtüsü altına rahat su geçirecek derecede ince ise başörtüsü üzerine meshetmek caiz olur. (3)
Çocuk Namazda Kahkaha İle Gülse Abdesti Bozulur mu?
Büluğ çağına ulaşmamış bir çocuğun namaz içinde kahkaha ile gülmesiyl namzı bozulursa da abdesti bozulmaz. Kahkahanın abdesti bozması, ancak erkek ve kadınlık çağına ulaşmış kimselere mahsustur. (23)
Emzirmekle Abdest Bozulur mu?
Bir anne, abdestli iken evladını emzirse abdesti bozulmaz. Zira süt, necis bir mayi olmadığı içn onun çıkması abdesti bozan sebep değildir. (25)
Göz kapaklarındaki çapak abdeste mâni midir?
Çapak, abdeste mânidir. Yıkarken çapakları temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek mümkün değilse, akşamdan çapak ilâcı sürmek lâzımdır.(13)
Kadının başını açmakla abdesti bozulur mu?
Kadın başını açmakla abdesti bozulmaz. (6)
Kadının cinsel organındaki pamuk çıksa abdesti bozulur mu?
Kadının cinsel organı içine veya dışına tıkanan bez veya pamuğun yaş olarak dışarıya çıkması veya çıkarılması abdesti bozar. şöyle ki: bu organın dış kısmına tıkanan pamuğun iç tarafı ıslanmış olunca, abdesti bozulmuş olur. Pamuğun dışına ıslaklığın geçmesi şart değildir. Fakat bu organın iç kısmına tıkanan pamuğun dışarısına kadar yaşlık gelmedikçe, abdest bozulmaz (9)
Kadın erkeğin tenine dokunursa abdesti bozulur mu?
Hanefi Mezhebine göre kadın erkeğin tenine dokunsa abdesti bozulmaz. Bu meselenin kitap ve sünnetten delili şöyledir:
Abdestin ve guslün farzlarını, hangi durumlarda abdest ve gusül alınması gerektiğini bildiren Maide Suresinin 5. ayetinde, "... kadınlara dokunmuşsanız" manasında "Ev lamestümü'n-nisa" ifadesi geçiyor. buradaki "lems'i (dokunmayı)" şafii mezhebi lügat ve mecaz manasında kullanıyor. Bu kelimenin lugat manası, elle dokunmak, yoklamak, tenlerin birbirine değmesi" şeklindedir. Hanefi mezhebi ise, "lems'i" cinsel ilişki manasında tefsir ediyor, bu durum da abdesti deği, guslü gerektiriyor.
Hanefi mezhebi, dokunmakla abdestin bozulmamasına Hz.Aişe Validemizin (r.a.) rivayet ettiği şu hadisleri delil olarak getiriyor:
- "Resulullah (a.s.m.) hanımlarından birisini öper, sonra da abdest almadan namaza dururdu"
- "Önünde cenaze gibi boylu boyuna uzanmış yatmış halde Resulullah (a.s.m.) namaz kılardı. Vitir namazını kılmak istediği zaman da ayağıyla bna dokunurdu."
- "Bir gece Resulullah (a.s.m.) yatağında bulamadım. aramaya çıktım, mescitte gördüm. Namaz kılıyordu. secdede ayaklarını dikmiş haldeydi. Ayaklarının altına elimle dokundum." (20)
Kireç ile teyemmüm yapmak caiz olur mu?
Evet, kireç ve alçı ile teyemmüm yapılabilir. Zira bunlar yer cinsindendir. (24)
Hanımlar Çoraplarıyla Abdest Alabilir mi?
Abdestin farzlarından biride ayakları yıkamaktır. Bir zaruretten dolayı kadın çorabıyla abdest alsa caiz olur. Hanefi mezhebinde ayak avret sayılmadığı için yıkanmasında bir sakınca yoktur. Avret sayılmayan kısım, topuk kemiğinden aşağısıdır, böyle bir durumda kasten kadının ayağına bakan kimse günahkar olur.
İğne Yaptırmak Abdesti Bozar mı?
İğne damardan yapılacak olursa enjektöre kan çıkınca bozulur. Zira kan, iğnenin girdiği deliğin ağzından dışarı çıkmış olmaktadır. Adale veya deri altına vurulduğu zaman hiç kan çıkmazsa abdest bozulmaz. (21)
Kumar kağıtlarını ele almak abdesti bozar mı?
Abdesti bozmasa da ahlakı bozar. (27)
Pamuk kullanmak ve abdest
Önce pamuk kullanmak normal bir durum değildir, fıtrata aykırıdır; gerek yoksa kullanılmaması iyidir. Akıntı, abdest tutulamayacak düzeyde olursa, pamuk kullanmak müstehap olur. Dezenfekte edilmiş hidrofil pamuğun sağlıga zararlı olacağını sanmıyorum. Yine de bir tabibe sormak gerekir. Zararlı olacağı bir mütehassıs doktor söylerse, artık iki durum söz konusu olur:
1. Akıntı zaman zaman gelmekle beraber her namaz vakti bir namaz kılacak kadar gelmediği oluyorsa, bu gelmediği zamanlarda abdest alıp namazları kılmak gerekir.
2. Bir namaz vakti o vaktin namazını kılacak kadar bir zaman bulamayacak şekilde geliyorsa, ondan sonra da her namaz vaktinde en az bir defa görülüyorsa, kişi özür sahibi demektir, her vakitte alacağı bir abdestle diledigi kadar namaz kılabilir: Ancak pamuk ya da tampon (kürsüf) zarar vermiyor ve akıntı onunla kesilebiliyorsa kişi özür sahibi olmaz. Akıntı pamuğun dışına çıkmadıkça da abdesti bozulmaz. (16)
Peruk ve üzerine mesh yapmak caiz mi?
Kullanılan malzeme ne olursa olsun saçtan veya görünüş olarak saça bezeyen bir maddeden peruk takılmasının Hz.Peygamber tarafından hoş karşılanmadığı, ancak saçı dökülen kimsenin tedavi ile bunu önlemesinin ve saç bitmesinin sağlaması caiz olduğu söylenebilinir.
Bu saçlar asil saç olmayıp bunlar üzerine mesh eden kendi saçına mesh etmediği gibi bu abdest caiz değildir. (22)
Sevişmek abdesti bozar mı?
Erkeğin hanımı ile aşırı derece oynaşması da abdesti bozar. Kendilerinden bir sıvı çıksın veya çıkmasın hüküm aynıdır. Fakat, bazı alimlere göre mezi gibi bir yaşlık çıkmadıkça abdest bozulmuş olmaz. (11)
Sıcak su İle abdest almakta bir beis var mı?
Güneşte ısınmış su ile abdest almakta tenzihi bir kerahet varsa da ocakta ısınmış su ile abdest almakta bir mahsur yoktur. (26)
Tuvalette abdest almakta bir mahzur var mıdır?
Başka bir yerde abdest almak imkanı bulunmadığı zaman helada da abdest alınabilinir.Ancak, buralar temiz olmadığı için dualar okunmaz. (12)
Yellenme mazereti bulunan özürlü sayılır mı?
Kendini tutamayacak şekilde yel çıkması bir özürdür. Bir illetin özür sayılabilmesi için bir müddet vardır. şüyle ki, bir özür, önce abdest alınıp namaz kılınacak kadar bir zaman kesilmememk üzere tam bir namaz vakti devam etmelidir. Sonra da her namaz vaktinde hiç olmazsa b,r kez daha o illet meydana çıkıp durmalıdırki, bu illet sahibi özürlü sayılsın. Özürlü bir kimse o vakit için aldığı abdest iledilediği kadar farz ve nafile namaz kılabilir. (28)
Uyku ne zaman abdesti bozar?
Uyku abdesti bozan bir şey değildir. Ancak uyuyan bir kimse, uyku halinde kontrol dışında gevşer ve hava kaçırması ihtimali olur. Bu ihtimal dikkate alınarak, makadı açıkta olarak uyuyan kimsenin abdestinin bozulacağına; makadının üzerinde oturarak uyuyan kimsenin abdestine zarar zara gelmeyeceğine hükmedilmiştir. (29)
Kaynaklar
Fetvalar Günümüz Meselelerine Açıklamalı Cevaplar, Mehmed Emre (1, 8, 12, 21, 23, 25, 26, 27, 29)
Kaynaklarıyla Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN (2, 3, 4, 8, 10, 17, 22)
Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas Yayınları (5, 6, 7, 13)
Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen (9, 11, 28, )
Sorular Cevaplar, Prof.Dr. Faruk Beşer (14)
Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi, Osmanlı Yayınevi, (15)
İslam Fıkhı Ansiklopedisi (16)
İlmihal, İman ve İbadetler, Türkiye Diyanet Vakfı, İslam Araştırmaları Merkezi (19)
Aileye Özel Fetvalar, Mehmed Paksu (20)
Beyhaki, Sünen, 1, 87-88 (18)
Nimetül İslam (24)
|
|
;">;">Gusül Abdesti Nasıl Alınır ?
|
|
Gusl, Allah'u Teâlâ'nın müslümanlar için emrettiği en önemli maddî-manevî temizlik biçimidir.
Cenâb-ı Hak, "Eğer cünüb iseniz yıkanıp temizlenin" (el-Mâide, 5/6) buyurmaktadır. Gusül, tepeden tırnağa kadar vücudun her tarafını hiçbir yer kuru kalmayacak şekilde yıkamaktır. Namaz için alınan abdest "küçük abdest" kabul edilerek, gusle "büyük abdest" veya "boy abdesti" adı verilmektedir.
Guslün daha çok manevî bir temizleme aracı olduğu unutulmamalıdır. Çünkü vücudumuzun herhangi bir yerinde görünür bir pislik veya kir-pas olmasa bile cünüb olan kimsenin ibadetlerini yerine getirebilmesi için mutlaka gusletmesi gerekir. Ayrıca gerekli şartları yerine getirilmeyen yıkanma, ne kadar itinalı yapılırsa yapılsın guslün yerine geçmez ve bununla cünüblükten kurtulmak mümkün olmaz. Cünüb olan kimse ilk fırsatta gusletmeye çalışmalıdır. Bu durumda ancak, içinde bulunduğu namaz vaktinin çıkmasına kadar müsaade vardır; daha fazla geciktirilmesi günâh kazanmasına sebep olur. |
|
|
|
|
|
|
|
Önce besmele çekerek gusle niyet edilir |
|
Eller bileklere kadar yıkanır ve yapışıp kurumuş bir şey varsa onları temizlenir. |
|
Sonra herhangi bir pislik olmasa bile avret yerleri ve uyluklar yıkanır. |
|
Sağ avuc ile ağza üç kere su alınır. Oruçlu ise boğaza su kaçmamasına dikkat edilir. |
|
|
|
|
|
|
|
Her defasında boğaza kadar ağzın içi iyice çalkalanır. |
|
Sonra, sonra sağ avucu ile burnuna üç kere su çekilir. |
|
Her defasında sol el ile sümkürülür ve burun temizlenir. |
|
Bundan sonra namaz abdesti gibi bir abdest alınır.
|
|
|
|
|
|
|
|
Abdest alındıktan sonra, üç defa başa, üç defa sağ omuza, üç defa da sol omuza su dökülerek yıkanır.
|
|
Suyun her dökülüşünde ellerin erebildiği yere kadar vücut iyice oğuşturulur. |
|
Göbek boşluğu, kulakların iç kıvrımları, küpe delikleri, diş araları, bıyık, saç ve sakal ile bunların diplerinin ıslanmasına özellikle dikkat edilir. |
|
Şayet yıkanılan yerde su toplanıyorsa, ayaklar gusülden çıkanırken yıknır. |
Yıkanırken:
Gusülde dua okunmaz, üzerinde bir örtü yoksa kıbleye dönülmez ve gereksiz yere konuşulmaz. İşte farzlarına ve sünnetlerine riayet edilerek yapılan gusül budur.
Gusül yapması gereken bir kimse, ağzına ve burnuna su alıp iyice çalkaladıktan sonra akar bir suya, denize veya büyük bir havuza girerek vücudunun her tarafını ıslatırsa gusül yapmış olur.
Eğer vücudunun bir yerinde, herhangi bir yaradan dolayı ilaç veya sargı varsa ve fazla su bunlara zarar verecekse, bunların üzerinden suyu hafifçe geçirmekle yetinir; bu da zarar verirse sadece eliyle üzerini mesheder.
|
Gusüle Nasıl Niyet Edilir? |
Gusülde niyet Şafii’de farz, Hanefi’de ise sünnettir. Niyet, kalpten geçen mana demektir. Bu itibarla, yıkanırken,
“Cünüplükten temizlenmeye niyet ettim” diye kalbinden geçirmesi dahi niyettir.
Mutlaka diliyle de söylemesi gerekmez. Bu yüzden, denizin kenarından geçen kimse kaza ile suya düşse de bedeninin tümü ıslansa gusül yapmış kabul edilir. Niyet etmemiş olması gusle engel teşkil etmez. Yeter ki, bedeninde kuru yer kalmamış olsun. Yine de “niyet ettim cünüplükten temizlenmeye” demek şüpheden kurtulmaya sebeptir. (4)
|
Guslün Farzları Nelerdir?
|
1) Ağza su alıp boğaza kadar çalkalamak.
2) Buruna su çekmek ve yıkamak.
3) Tepeden tırnağa bütün vücudu yıkamak.
Vücut yıkanırken en ufak bir yerin kuru kalmamasına dikkat edilmelidir. Aksi taktirde gusül yerine gelmemiş olur. Onun için kulaklar, göbek çukuru, saç, sakal ve bıyıkların dipleri iyice yıkanır
;">
Guslün Sünnetleri Nelerdir?
|
1) Gusle besmele ve niyet ile başlamak.
2) Avret yerini yıkamak ve bedenin herhangi bir yerinde pislik varsa onu temizlemek.
3) Gusülden evvel abdest almak.
4) Abdestten sonra, önce üç defa başa, sonra üç defa sağ, üç defa da sol omuza su dökerek her defasında bedeni iyice oğuşturmak.
5) Guslederken çok fazla veya çok az su kullanmaktan kaçınmak.
6) Kimsenin göremeyeceği bir yerde yıkanmak.
7) Tenha bir yerde yıkanılsa bile, avret yerini açmamak.
Guslederken konuşmamak.
9) Gusl bitince bedeni bir havlu ile kurutmak
10) Gusulden sonra çabucak giyinmektir.
|
Guslün Nevileri (3)
|
Gusül etmek onbir nevi üzerinedir.
Beş nevisi farz
- Hayızdan yıkanmak
- Nifastan yıkanmak
- Cinsi münasebet
- El ile doyum veya şehvetle meni çıkmak
- İhtilam dolayısıyla meninin çıkması veye meni zannı ile mesiden dolayı yıkanmak
Bir nevisi farzı kifaye
Dört nevisi sünnet
- Cuma gününde yıkanmak
- Bayram gününde yıkanmak
- Hacıların arafatta vakfe için gusül almaları
- Hacıların ihram için gusül almaları
Bir nevisi müstehab
- O güsülde bir kafirin İslama geldiği vakit gusül almasıdır. Ancak cünup ise gusül alması vaciptir. Çünkü cenabet hali İslam'la gitmez
|
Kaynaklar:
1)Şamil İslam Ansiklopedisi
2) Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
3) Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi
4) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 2204.2004 |
|
;">Soru ve Cevaplarla Gusül |
|
|
Cünup olan kadın çocuğunu nasıl emzirir? |
Emzikli bir kadının çocuğu ağlarsa, gusül fırsatı da yoksa, göğsünü yıkayarak çocuğuna süt verebilir. (1)
|
Cünüb Olan Ne Yapmamalı? |
Dinî kitaplardan herhangi birini elle tutmamalı ve okumamalı.
Tevrat, incil ve Zebur okuması mekruhdur. Zira onlar da Allah Tâlâ'nın kelamıdır. Onlardan değiştirilen ayetler bilinmemektedir. Olduğu gibi duran ayetlerde çoktur. Binâenaleyh onlara yapışmaktan kaçınmak ihtiyaten evladır.(3)
Elini ve ağzını yıkamadan yiyip içmemeli.
Tam bir ayet okumamalı, caiz değildir. Ancak duaya benzer bir ayeti dua niyetiyle okusa caizdir. (8)
Kur'an yazılmış bir parayı da kesesiz tutması caiz değildir. (8)
|
Dövme ve Gusül Abdesti |
İnsanın bedeni dahi, kendinin istediği gibi kullanabileceği malı değildir, Allah'ın (cc) ona bir emanetidir. Vücudunda kalıcı dövme yapmak, Allah'ın yaratıþını beğenmeyip bozmak ve emanete hıyanet etmek sayılır. Bu sebeple Allah Rasulü (sa) vücuduna dövme yaptıran ve bu iþi yapan/icra eden insanların lanetlik oldukların bildirmiştir. Bu yüzden dövme yapmak ya da yaptırmak kötü bir günahtır. Kötü olmasının sebeplerinden birisi de, bundan dönüþün mümkün olmamasıdır. Böyle bir operasyonun yasak olmasının sebeplerinden birisi de her halde, sağlığa zararlı bir uygulama oluşudur. Nitekim son zamanlarda tabipler tarafından bunun zararları ile ilgili çok şeyler söylendi. Ancak bilindiği gibi, İslam'a girmek, önceki bütün günahları siler ve Müslüman olan için adeta tertemiz bir sayfa açar. Müslüman olan birisi artık önceki günahlarından ötürü hesaba çekilmez. Ne var ki, dövmeyi de çıkaramaz. Ama bunun da bir sakıncası olmaz, çünkü insanlar yapamadıkları şeylerden ötürü sorumlu tutulmazlar. Üzerinde dövme bulunanın namazı olmaz diyenler, dövmenin deriye işlenmiş olması sebebiyle, altına su geçirmeyeceği, bu yüzden de abdest ya da gusle engel olacağı varsayımıyla bunu söylemektedirler ki, bu doğru değildir. Çünkü böyle bir durumda suyu ulaştırabildiği yere kadar ulaştırması yeterlidir. Ancak dövme, çok zor olmayacak bir yolla çıkarılabiliyorsa çıkarılmalıdır. (3)
(Allah'u a'lem)
|
Göz kapaklarındaki çapak gusle mâni midir? |
Çapak, gusle mânidir. Yıkarken çapakları temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek mümkün değilse, akşamdan çapak ilâcı sürmek lâzımdır.(5)
|
Göze takılan lensin gusle mani olacağını söyleyenler var, doğru mu? |
Doğru değildir. Çünkü gözün içi gusülde yıkanması farz olan kısımdan değildir. Bu itibarla lensin altında kuru yer kalması gusle engel olmaz. (5)
|
Gusül Ne Zaman Farzdır? |
Erginlik çağına gelmiş her müslüman erkeğin ve kadının şu durumlarda boy abdesti alması farzdır.
1) Cünüplük; yani cinsî münasebet, ihtilam ve ne şekilde olursa olsun meninin (sperm) şehvetle vücut dışına çıkması.
2) Kadının âdet görmesi ve lohusalık hâlinin sona ermesi.
|
Gusülde cinsel organı yıkamak gerekir mi? |
Hayır, guslederken kadının cinsel organının dışının yıkanması vaciptir. Kadın guslederken, cinsel organının içini değil dışını yıkar. (4)
|
Gusülden önce saç kesmek, tıraş olmak caiz midir? |
Bir şeyin yapılması caiz olması başka, efdal olması başkadır. Konuya bu açıdan bakacak olursak, cünüpken beden tıraşı olmak, muayyen halde olanın da saç kestirmesi gibi beden temizliği ve bakımı caizdir. Bu temizliğin arkasından yapılan gusül de sahihtir. Gusle mani bir durum söz konusu değildir. Bu açıdan gusülden önceki temizlikte bir yasak yoktur.
Ancak daha tedbirli olanı, cünüplükten çıkınca tıraş yapıp saç kestirmektir. Yani 'bedenden ayrılan saç, tüy ve tırnak gibi parçaların beden temizken ayrılması daha uygun olanıdır' diyenler olmuştur.
Bunun bir sebebi şudur. İnsan bedeninden ayrılan saç, tırnak ve benzeri parçalar sonunda yine dirilirken insan bedenine dönecek, tekrar bedende yerini alacaktır bu görüşe göre. Öyle ise beden temizken ayrılsın ki, bedene yine temiz olarak dönmüş sayılsın... şayet beden kirli iken ayrılırsa kirli olarak dönmüş sayılacaktır... Bir de insan mübarek ve muhteremdir. Bedenden ayrılan parçalar da bu mübarekliğe uygun düşecek şekilde temizken ayrılmalı, temiz olarak toprağa düşmelidir. Mükerrem insanın parçası kirli ve pis olarak ayrılıp da kalmamalıdır. Bu sebeple de cünüpken değil de temizken tıraş olmalı, saç, tırnak kesmelidir. Konuyu, mecburiyet yok, tercih etmekte isabet vardır, diye özetlemek de mümkündür. Nitekim muayyen halde iken de diş dolgusu ve kaplaması yaptırılır, gusle mani bir sonucu söz konusu olmaz. Ama bunu muayyen hal bittikten sonra yaptırmayı tercih etmek elbette mecburi olmadığı halde daha güzel olanıdır.
|
Gusülden sonra meni çıkarsa yıkanmak gerekir mi? |
Gusülden sonra kadından gelen meni;
Kendisine değil de, kocasına aitse, guslü tekrarlamaz, yalnız abdest alması gerekir.
Kadın meninin kandisine ait olduğu kanaatine varırsa, yani meni sarı ve ince olursa guslü tekrarlar.
|
Guslederken konuşmakta mahzur var mıdır? |
Guslederken anında asla konuşmamalıdır. İster insan kelamıyla olsun ister gayri olsun konuşmamak sünnettir. İhtiyaç yokken konuşmamalıdır.
|
Gusülde Şüphe Duyarsanız |
Gusül alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu?" diye içiniz kemirilirse, şeytandandır deyiniz. İiçinizden gelen sese "guslüm gusüldür. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (4)
Cünupluk konularında ise asla vesveseye itbar etmeyin. Kesin cünup olduğunuzu bilmedikten sonra gusül almanıza gerek olmadığını da bilin. (3)
|
Guslü Gerektirmeyen Haller |
Henüz şehvet duygusu oluşmamış ve bulûğa ermemiş çocuğun cinsî yakınlaşmada bulunması.
Tenâsül uzvundan şehvetle açık bir sıvı hâlinde meni akması.
Cinsî bir şehvet duyulmasına rağmen meninin dışarıya çıkmaması.
Şehvetten, başka bir şeyden (hastalık, heyecan vs.) dolayı meninin akması, kızın bekâretini gidermeyen cinsî bir yakınlaşma (çünkü kızlık zarı haşefenin sünnet yerine kadar girişini engeller). Bu gibi durumlarda gusül farz değildir.
|
Gusletmeleri Farz Olanların, Gusülsüz Olarak Yapmaları Caiz Olan Hususlar |
Zikretmek; tesbih etmek; salât ve selâm getirmek
Kur'an ayetlerini kelime kelime öğretmek
Dua maksadıyla Kur'an'dan ayetler okumak
Kelime-i şehâdet getirmek
Kur'an'a bakmak
Bitişik olmayan bir kap içerisinde bulunan mushafa dokunmak
Uyumak (Cünübün abdest aldıktan sonra uyuması daha iyidir).
Cünüp iken yemek yeneceği veya içileceği zaman elleri yıkamak ve ağzı çalkalamak gerekir.
Bunların yanısıra, Ramazan'da cünüp olarak sabahlayan kimse veya gündüz uyuyarak ihtilam olan kimsenin orucu bozulmaz.
|
Karı-koca yataklarında ıslaklık bulurlarsa gusül gerekir mi?
|
Karı-koca yataklarında meni görürler de ihtilam olduklarını hatırlamaz herbiri diğerine ait diye söylerse, ikisininde gusletmesi vacip olur. (1)
|
Meni gelmeyen cinsi ilişki için gusül gerekir mi? |
Erkek cinsel organını sünnet mahalline kadar uykuda veya uyanıkken, isteyerek veya istemeyerek kadının fecrine sokarsa her ikisinede gusül gerekir. Kadının sünnet mahalli ile erkeğin sünnet mahalli birbirine kavuşursa boşalma olmasa dahi gusül vaciptir.
|
Oje ve Benzeri Şeyler Gusle Mani mi?
|
Guslün sahih olması için suyun deriye ve tırnağa temas etmesi gerekir. Bu temasa mani olan şey gusle manidir. Kadın guslederken tırnağının altında, üstünde veya vücudunun başka bir yerinde suyun temasına mani olan hamur, balık pulu, ruj, oje gibi şeyler olursa bunları gidermesi vaciptir. Bunlar giderilmeden gusül caiz olmaz.
Oje, gusül abdestinden sonra sürülmüş olsa bile onunla ne gusül ne de abdest olmaz.
Dolayısıyle oje ile hiçbir ibadet olmaz.
|
Saç örgülerini kadın gusülde çözmek zorundamıdır?
|
Kadın örülmüş saçlarını gusülde çözmek zorunda değildir. Kadını örgülü saçının dibine suyun ulaşması yeterli görülür, bundan maksat güçlüğü önlemektir. Ancak örülmemiş saçların tamamını yıkamak farzdır. Eğer örgüler bir madde ile birbirine yapışmışda dibine suyun erişme imkanı yoksa, sahih görüşe göre saçını çözmesi gerekir.
Ümmü Seleme dedi ki:
"Ya Resulallah! Ben saçlarını bağlayan bir kadınım. Cünupluk ve hayızdan gusledeceğim zaman saç örgümü çözeyim mi?"
Allah Resulü şöyle buyurdu:
"Hayır, başına iki avuç dolusu üç kere su dökmen senin için yeterlidir."
Eğer erkeğin uzun ve örülmüş saçı olursa onları çözüp yıkamak mecburiyetindedir.
|
Sevişmek ne zaman gusül gerektirir? |
Cinsel ilişki dışındaki sevişme ve oynamalardan dolayı guslün farz olması için, kadında aşırı bir heyecanın meydana gelmesi, bu heyecan sonucu göğüsten aşağıya doğru meninin ayrıldığını hissetmesi yahut sarı bir suyun akması gerekir. Erkeğin menisi beyaz ve kalın, kadınınki ise ince ve sarı renklidir.Kadınlarda sarı olmayan ve göğüsten geldiği hissedilmeyen sıvılar, yıkanmayı gerektirmez.
|
Saç Boyası Gusle Mani midir? |
Eğer saç boyası saç telleri üzerinde bir tabaka teşkil ederse gusüle manidir. (1)
Su saçların aralarına ve altlarındaki deriye kadar geçecektir. Bunlar sık olsa bile, suyun ulaşması sağlanacaktır. Bunların araları ve dipleri kuru kalsa, gusül tamamlanmış olmaz. .... önemli olan diplerine suyun geçmesidir. (2)
|
Saç Ekilmesi Güsle Mani mi? |
Ektirilmiş saçın gusüle mani olduğunu söylemek mümkün değildir. Çünkü deriye işlenen saç kökleri olsa dahi, temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve üzerinin yıkanmasıyla gusül tamam olmuş olur. (Allahu alem) (3)
|
Saça Sürülen Jöle ve Boya Ne Zaman Gusle Mani Olur? |
Jölenin gusle mani olduğunu söyleyebilmemiz için, sürüldüğü saçın üzerinde tabaka oluşturması, altına suyu geçirmemesi lazımdır ki, jöle gusle manidir diyebilelim. Yani soru, 'Sürüldüğü saçın üzerinde tabaka teşkil ediyor mu, yıkanırken üzerine dökülen suyun saçı ıslatmasını önlüyor mu?' sorusudur. Önlüyorsa, yani saçın kuru kalmasına sebep oluyorsa, iddia doğru sayılır, jöle gusle manidir, denebilir. Şayet, yıkanırken suyun saçı ıslatmasına mani olmuyorsa, suyla birlikte o da akıp gidiyorsa, elbette böyle bir engelden söz edilemez, jöle gusle manidir denemez. Yanlış anlamayı önlemek için tekrar edelim: Başa dökülen suyla jöle de sabun köpüğü gibi akıp gidiyor, saçta jöle denen boyadan eser kalmıyor, böylece saçlar, baştan aşağı dökülen suyla ıslanıyorsa, jölenin gusle mani olduğunu iddia etmek doğru olmaz. Çünkü başa dökülen suyla jöle de akıp gidiyor, boyasız kalan saç suyla temasa geçiyor, temizlenmiş oluyor, saçta ve başta kuru kalmıyor. Bu durumda, başın ve saçın kuru kalmasına sebep olmuyor ki, gusle mani oluyor, diyelim.
Böyle bir tespiti, başına bunu sürenler daha iyi yaparlar. Jöle sürdükten sonra dimdik duran saçlar, suyun altına girince yine aynı şekilde dimdik duruyor, suyun saça temasına engel oluyor mu, yoksa su, jöleyi yıkayıp götürüyor, saçlar bundan sonra tertemiz halde ıslanıp yıkanıyor mu?.
Aslında bu ölçü, sadece jöle için değil, saça sürülen her türlü boya için geçerlidir. Saçı kuru bırakan her türlü boya gusle manidir, kuru bırakmayıp yıkanmasına engel olmayan boya ise gusle mani değildir.. Bu ölçü içinde baktığımızda, kınanın gusle mani olmadığını görmekteyiz. Çünkü kına yıkanırken akıp gitmese de, tabaka teşkil etmez. Saçların ıslanmasına mani olmaz. Ayakkabı boyasının da gusle mani olmadığını söylemek mümkündür. Çünkü o da tabaka teşkil etmez. Ancak kalın yağlıboyanın bulaştığı yerde tabaka teşkil edip altına suyun geçmesini önlediği için gusle engel olduğunu söylemek mümkündür. Gusülde ve abdestte önce suyun altına geçmesini önleyen kalın boyalar ve hamur gibi yapışkanlar sökülüp çıkarılarak satıh temizlenmeli, gusül böylesi engeller kaldırıldıktan sonra yapılmalı, demek tedbire daha uygun düşer.. (7)
|
Kaynaklar:
1) Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
2) Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen, Fatih Dersiamlarından, Eski Diyanet İşleri Başkanı
3) Sorular Cevaplar, Prof.Dr.Faruk Beşer
4) Günümüz Meselelerine Açıklamalı Fetvalar, Mehmed Emre
5) Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas Yayınları
6) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 08.04.2004
7) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 22.04.2004
Mekasıdu't Talibiyn, M.Raif Efendi
|
|
|
; font-weight: bold;">; font-weight: bold;">Teyemmüm Yapmayı Öğreniyorum |
|
|
|
Bugün 1073 ziyaretçi (1928 klik) kişi burdaydı! |
|
|
|
|